Bakgrunden till strategin är betydelsen av att ta tillvara på landsbygdens och stadens möjligheter. Tillväxten måste vara hållbar hela vägen, ända från mjölkgården till köksbordet där du som konsument äter din frukostfil. Det är också av yttersta vikt att vi förenar denna utveckling med ekonomisk tillväxt som i sin tur leder till goda förutsättningar för fler jobbtillfällen och framtidstro på landsbygden. Vision är ” Med stolthet skapar vi bra råvaror, god mat och utvecklingsmöjligheter i Kronoberg”.

Med strategin är målet att :

- stärka och effektivisera jordbruksnäringen, men också stärka utvecklingen av varumärken och av livsmedel. 
- skapa fler jobb inom livsmedelskedjan och ökad konkurrenskraft genom rådgivning, information och finansiellt stöd. 
- öka sysselsättningen och tillgången på lokala livsmedel genom att skapa en plattform 
där upphandlare/inköpare inom offentlig och privat sektor kan möta lokala livsmedelsproducenter. 
- utveckla områden inom besöksnäringen med koppling till mat, jakt och fisketurism men också genom utveckling av nya produkter, måltidsupplevelser och internationell marknadsföring. 
- tillgodose konsumenternas efterfrågan på mat som är producerad i närområdet med god djurhälsa och en hållbar produktion. Konsumenterna ska veta att den information de får om livsmedel är korrekt. Det ska vara enkelt att göra medvetna val.

Syfte

I Kronobergs län ska vi ta till vara på landsbygdens och stadensmöjligheter för en hållbar tillväxt i hela livsmedelskedjan, från primärproduktion till konsument. I detta ingår att förena en hållbar utveckling med ekonomisk tillväxt som skapar förutsättningar för fler företag, jobb och framtidstro på landsbygden men också ökar matproduktionen och förädlingsgraden i länet. Vi tänker också främja en grön tillväxt och möjligheterna för en hållbar produktion och konsumtion.

Kronobergs Livsmedelsstrategin pdf