Knut Lillienau är fjärde generationen på gården i Säffle, och när han tog över 1998 var det mjölkproduktion där. Men då lönsamheten var låg bytte han inriktning till ekologisk nötköttsproduktion, med raserna Hereford och Aberdeen Angus. Djuren får äta enbart gräs, vilket gör att de växer långsammare, jämfört med djur som också får spannmål. Men betalningen för det fina köttet motsvarade, på den tiden, inte insatserna.

Startade saluhall och café

För att komma närmare slutkunden slog de 2008 upp portarna till saluhallen och caféet Grön Ko, i Värmlands bro. I saluhallen kunde kunderna köpa gårdens ekologiska nötkött, och andra produkter från småskaliga livsmedelsproducenter i närområdet.

– Jag hade jobbat i ett projekt där jag kom i kontakt med småskaliga producenter, och börjat brinna för det. Och Knut vill ha bättre betalt för det fina kvalitetsköttet, berättar Christina Lillienau.
De fina detaljerna som filé och entrecote gick lätt att sälja i saluhallen, men köttfärs och grytbitar var svårare och det resulterade i ett överskott av produktionskött. Samtidigt började efterfrågan på varmätter i caféet att stiga. Man började med långkok och grytor, men mängden mat som skulle gå åt var svår att beräkna. Att kasta mat var förstås varken ekonomiskt eller miljömässigt hållbart i längden.
-Vi kom då i kontakt med MicVac-tekniken, som skapar en produkt med lång hållbarhet, utan tillsatser. Metoden går ut på att man tillagar, pastöriserar och vakuumförpackar i samma moment, utan at man förlorar smak- och näringsämnen, berättar Christina Lillienau.

Snabb stegring på antalet portioner

Från början höll Grön Ko till i sjukhusköket i Säffle, där man förslöt 200 portioner i veckan för hand, som såldes i caféet. Men snart köpte företaget in sig i en fastighet i Karlstad, där Arla tidigare haft mejeri, numera kallad Matfabriken.
2014 producerade företaget 2 000 portioner i veckan, och nu gör de 15 000-20 000 portioner i veckan. Färdigmaten levereras bland annat till Ica och Axfood.
- Detta är ett segment som växer och Grön Ko är det första företaget som idag kan tillhandahålla ekologisk och certifierad färsk färdigmat till dagligvaruhandeln säger Knut. Grön Kos färdigrätter finns även på SJs bistrovagnar och hos Convini (som förser arbetsplatser med mat).

Från gård till gaffel

Succén tror Christina beror på att företaget själv har kontroll på hela kedjan. Basen är deras eget svenska ekologiska nötkött, men de köper även in från andra producenter i närheten.
– Om man ska lyckas i livsmedels-branschen gäller det att ha en bra story i grunden, vi har detta med från gård till gaffel. Konsumenterna vill inte bara stoppa i sig billig mat för att bli mätt, utan veta vad de äter. Även det här med vegetariskt kommer starkt nu, och trots att vi är nötköttsproducenter tycker vi om grönsaker och vill möta kunden. Vi håller på att ta fram ett vegetariskt sortiment, berättar Christina.
Framgången har lett till att företaget gått från en handfull anställda runt 2008 till att i dag sysselsätta 28 personer. Men allt går inte på räls. Restaurangverksamheten haltar, och Christina ser det som "katastrof" om momssatserna höjs där.

"Måste utbilda konsumenten"

En annan nöt att knäcka är hela logistiken kring transporterna av produkter från småskaliga livsmedelsproducenter. Det är många mellanhänder inblandade, och förtjänsten äts snabbt upp om inte transporterna kan samordnas.

– Marginalerna per färdigrätt är så pass små att vi tyvärr inte kan ta emot beställningar från mindre kunder. Det är svårt att höja priset mot kund, ännu återstår utbildning av konsumenterna för att få dem att förstå varför ekologiskt och närproducerat är dyrare. Det tar dubbelt så lång tid för oss att få fram slaktfärdiga djur, då de inte äter spannmål, men vi kan inte ta dubbelt betalt för det, säger Christina Lillienau.