I hagarna i byn Vallen, drygt tre mil från Skellefteå, betar nötkreatur av raserna svarta och röda Angus; kor, kalvar och avelstjurar, sida vid sida. Andras Bergmark lägger ned mycket tid på djuren, och den fina djurhållningen är en av framgångsfaktorerna.
– Jag har faktiskt tre olika familjer som kunder som tidigare var vegetarianer. Men efter att de sett vår djurhållning återgick de till att äta kött, och köper från oss, berättar Andreas.

Planerar för utbyggnad

Det var efter att ha fått hjälp av LRFs tidigare företagsutvecklingsprojekt Grön Framtidsgård som Andreas 2012 satsade på försäljning av köttlådor till privatkunder. Större delen av den årliga produktionen på cirka nio ton kött levereras fram till dörren, av Andreas själv, som har en skåpbil med både kyl- och frysmöjligheter.
- Efter ett och halvt år slog vi i taket på vad vi kunde sälja. Nu planerar jag för en utbyggnad till våren, i första hand att öka från i dag 40-talet dikor till 60-65, berättar Andreas Bergmark.

Investerat i nya maskiner

Parallellt har gården, som brukar 224 hektar, investerat i nya miljövänligare och effektivare maskiner. Gödselbrunnen är täckt för att minimera utsläpp av ammoniak, och urinen myllas ner i jorden för mindre avdunstning och lukt. Drömmen är att skaffa solcells-anläggning och klara elförsörjningen till kylar och frysar själv, liksom att få inreda en riktig gårdsbutik.
Andreas, som driver företaget på egen hand, med viss hjälp från föräldrarna, är glad över det stöd han får från byborna för att han håller markerna och strandlinjen öppen.
– Aldrig att jag hör ett klagomål trots att djuren ibland står och brölar högljutt på nätterna och vi har åkrar nära bebyggelse. Den bästa med det här jobbet är all positiv feed-back jag får från byborna och kunderna, säger han.

Hög service

Förutom djurhållningen menar Andreas att orsaken till den stora efterfrågan på köttet beror på kvaliteten, miljösatsningarna och hög service (hemleveranserna).
Nu är företaget också LRF Västerbottens kandidat till det nationella priset Årets nötköttsföretag.
– En överraskning och otroligt hedrande, säger Andreas Bergmark.

För mer information:
Andreas Bergmark, Bergmark Gård: 073-098 57 38
Gunnar Forsgren, företagutvecklare LRF Västerbotten: