Andra programpunkter som LRF Västerbotten står för under Umeå Smakfestival är en traktorparad, namninsamling för svensk mjölkproduktion och matlagning med Årets Kock 2015, Thomas Sjögren.

Lokala bönder med exceptionella råvaror

Åtta bönder från länet presenterar sina "exceptionella råvaror" och får dem bedömda på torsdagen den 10/9  kl 08.30-11.00.  Föreningen Exceptionell Råvara, under ledning av Årets Kock 2005, Stefan Eriksson, besöker Umeå, där LRF är värd.
Här diskuteras hur råvaran produceras och hur kocken bedömer kvalitet. Bönderna från Västerbotten har med sig produkter inom kött, mejerivaror och grönsaker. Även länets kockar är inbjudna.

Namninsamling

Sveriges mjölkbönder befinner sig i ett krisläge, och fem mjölkbönder om dagen slutar. I Västerbotten är siffran mer än en i månaden. LRF kräver flera politiska åtgärder, och för att sätta ytterligare tryck bakom orden har en namninsamling för mjölken startats. Det går att skriva under den digitalt på lrf.se/formjolken men LRF Västerbotten kommer också att ha den i pappersformat under Umeå smakfestival.

Traktorparad

Namninsamlingen sker på söndagen den 13/9, i anslutning till traktorparaden, som kommer till Rådhustorget kl 11.00. Paraden ordnas för att sätta fokus på lantbrukets betydelse, och med budskapet ”Västerbotten blir vad vi äter”. Med det menas att det som konsumenten lägger på tallriken påverkar utvecklingen i länet.
- Om du äter lokal mat bidrar du till en bättre miljö p g a korta transporter, du kan ha kvar utsikten i din närhet tack vare att bönder och betande djur håller landskapet öppet samt att den lokala ekonomin stärks, med jobb och service på landsbygden, säger Arne Lindström, LRF Västerbottens ordförande.

Årets Kock och lokal köttbonde

Det är något som även Årets Kock 2015, Thomas Sjögren, ursprungligen från Granö, skriver under på. Han medverkar i en programpunkt på fredag den 11/9 kl 15.00, tillsammans med köttbonden Andreas Helgesson, Gullsjö Lantbruk, Vännäs. De kommer att laga mat och ta upp vikten av bra råvaror.
- Genom att äta lokalt producerade råvaror minskar vi inte bara på miljöns påverkan utan visar även respekt för råvaran och producenterna, menar Thomas Sjögren.

LRF Västerbottens programpunkter:

Torsdag den 10/9,  kl 08.30-11.00
Exceptionell Råvara, i restaurangtältet

Fredag den 11/9, kl 15.00-16:30
Thomas Sjögren, Årets Kock 2015, och Andreas Helgesson, Gullsjö Lantbruk, tillagar kött och pratar om vad som påverkar köttets kvalitet. Det lokala köttets påverkan på miljö, landskapet och den lokala ekonomin lyfts. Provsmakning. Plats: Kökstorget

Söndag den 13/9 kl 11.00
Traktorparad och namninsamling för svensk mjölkproduktion med lokala bönder på plats. Kommer till Rådhustorget kl 11.00

För ytterligare information kontakta:
Annika Häggmark, verksamhetsutvecklare LRF Västerbotten: 090-10 80 23, annika.haggmark@lrf.se

Gunnar Forsgren, företagsutvecklare LRF Västerbotten: 090-10 80 30, gunnar.forsgren@lrf.se

Arne Lindström, ordförande LRF Västerbotten: 070-225 64 79