Landets mjölkbönder befinner sig just nu i en mycket svår situation, och man räknar med att fem mjölkbönder om dagen slutar. LRF kräver flera politiska åtgärder, och för att sätta ytterligare tryck bakom orden har en namninsamling för mjölken startats. Det går att skriva under den digitalt på lrf.se/formjolken, men LRF Västerbotten kommer också att ha den i pappersformat under Matfesten.

Lokala mjölkbönder

Mjölkbönder från Skellefteåtrakten kommer att medverka i anslutning till skördemarknaden torsdag, fredag och lördag kl 11-14. Förutom uppmaningen att skriva under för svensk mjölkproduktion har de också med sig ett annat budskap.
- Vi är glada över att norrlänningarna är duktiga på att handla lokal drick-mjölk, liksom att allt fler ICA-handlare gör olika insatser för att stötta lokala mjölkbönder. Men det som också gör skillnad är om norrlänningarna börjar köpa lokal ost istället för importerad. Många är inte medvetna om att det faktiskt går åt hela tio liter mjölk till ett kilo ost, säger Arne Lindström, LRF Västerbottens ordförande.

Balkonst

Mjölkbönderna kommer att stå bredvid ett konstverk – en målning på sex stora vita balar, staplade på varandra. Det är studenterna Dania Berggren, Byske och Ingrid Uppström, Skellefteå, som ska skapa konst på temat "Västerbotten blir vad vi äter".
Med det menar LRF Västerbotten att vad konsumenten lägger på tallriken påverkar utvecklingen i länet.
- Om du äter lokal mat bidrar du till en bättre miljö p g a korta transporter, du kan ha kvar utsikten i din närhet tack vare att bönder och betande djur håller landskapet öppet samt att den lokala ekonomin stärks, med jobb och service på landsbygden, säger Arne Lindström.

Dania Berggren och Ingrid Uppström kommer att uppföra sitt konstverk på balarna på onsdag eftermiddag, den 26 augusti, efter kl 15.00
För exakt tid kontakta Dania: 073-83 56 740, Ingrid: 070-376 73 23

Tävling

Vid konstverket uppmanar LRF Västerbotten besökarna att fotografera sig, gärna med det man handlat på marknaden, och publicera i sociala medier för att visa att man stöder lokalproducerad mat. Bilden taggas med #väljvbmat, och på Instagram kommer bästa bilden att belönas med en korg lokala ostar.

För ytterligare information kontakta:

Eva Carlsson, kommunikatör LRF Västerbotten:

Arne Lindström, ordförande LRF Västerbotten: