Mässan, som hålls på Brygg Club & Café, arrangeras av Lantbrukarnas Riksförbund i Västerbotten och Norrbotten samt ICA. Intresset bland lokala potatisodlare, osttillverkare, köttproducenter med flera att vara med är stort. Sammanlagt kommer 33 producenter att ställa ut, och 24 ICA-butiker att representeras.

Söker nya marknader

– Vi har varit tvungna att neka producenter, då det blev fullt i lokalen. Men det är ett tecken på att branschen har utvecklats, bönder startar i allt större utsträckning egen livsmedelsförädling och söker nya marknader. En sådan här kontakt med ICA-handlare kan innebära nya affärsmöjligheter, för båda parter förstås, säger Gunnar Forsgren, företagsutvecklare, LRF Västerbotten.

Expertpanel på plats

Under dagen kan ICA-handlare gå runt bland utställarna, få provsmaka och föra dialog med matproducenterna. Det blir även en del föredrag, t ex kommer ICAs färskvaruchef Dan Jacobsson och LRFs livsmedelsstrateg Sören Persson att berätta om LRFs och ICAs samarbete, som startade 2014, med målet att öka försäljningen av svensk mat.

Matproducenterna har också möjlighet att presentera sina produkter och sin affärsidé för en expertpanel. Här ingår förutom Dan Jacobsson och Sören Persson även Stefan Eriksson, Årets Kock 2005, Tony Wallin, chefredaktör tidningen Buffé, samt Peter Jonsson, ICA Kvantum, Skellefteå.

Se program, utställare och ICA-butiker!

Media hälsas välkomna!

Dag: Tisdag den 21 februari
Tid: 09.00-15.00
Plats:  Brygg Club & Cafe, Strandgatan 38, Skellefteå