Det började med några får, som blev fler får och efterhand även tjurar. Kenneth och Kerstin har drivit och utvecklat Gubböle utanför Umeå under de senaste tjugo åren. I dag finns nötkreatur av raserna Angus och Hereford på gården. Gotlandsfåren finns såklart kvar och har sällskap av både höns och hundar.

Kenneth tror att de var bland de första producenterna att börja sälja köttlådor, detta var 2007. Idéen föddes när de stod på Bondens egen Marknad och sålde skinnprodukter från lammen. Hösten bjöd på fint väder och kunderna var inte så intresserade av ull och skinn i det varma vädret.
– Jag tog med mig en pärm och skrev beställ köttlådor här, berättar Kenneth. På den vägen började det.

Försäljningen av köttlådor gick bra och uppemot ett hundratal beställningar kunde komma in under samma marknad. Det blev intensivt men det löstes efter några år genom att skaffa en hemsida där beställningarna kunde ske. Hemsidan används fortfarande för beställningar, men också för att visa upp gården. På senare år har även en Facebooksida tillkommit.

På gården finns även en butik sedan några år tillbaka, men Kenneth uppger att det är svårt att få tiden att räcka till eftersom Kerstin har en egen frisörsalong i Umeå, så gårdsbutiken kommer vara stängd över sommaren. I anslutning till gårdsbutiken finns ett kylrum där köttlådorna förvaras innan de hämtas upp av kunderna. Gubböle har erbjudit utkörning av lådorna mot en ersättningen, men det är svårt att tajma turerna och få tiderna att passa för alla kunderna. Kenneth berättar att när de tog beslut om att bygga gårdsbutiken var prisläget för kött ett annat än vad det är i dag.

– Det var så fruktansvärt dåligt betalt så man var tvungen att göra något. Man kan inte sitta och klaga utan man måste göra någonting.

En av de viktigaste sakerna enligt Kenneth är att ta rejält betalt för sitt kött.
– Man ska ta så betalt att helst tio av 100 kunder ska säga att det var dyrt, då har du rätt nivå eftersom 90 kunder är nöjda.
Det är bättre att starta med ett högt pris och om det behövs hellre sänka efterhand. Det är inte bara försäljningen i sig som tar tid utan det är även allt runtomkring, som att ha kontakt med slakteriet, förbereda i gårdsbutiken och leveranser av kött.

Sen är det viktigt att tycka om det du gör, om inte så ska du inte göra det.
– Jag gillar det här med försäljning, säger Kenneth som varit försäljare i tjugo år. Det går inte ur en.

Men Kenneth poängterar också att du måste veta vad du vill uppnå med din verksamhet. Gör från början en affärsplan som är ganska enkel och håll dig till den, det går att utveckla efterhand.
– Man måste passa sig så att man inte blir uppäten, även om man vill vara alla människor till lags så är det bättre att hålla sig till sin plan.

Kenneth medger att det var och är roligt med nöjda kunder som ringer upp och berättar om sin goda middag med kött från gården. Men är försäljningen inte lönsam går verksamheten inte runt, det går inte att leva på beröm hur fint det än är.