Skelettet är kroppens kalciumbank

Skelettet hjälper till att hålla kroppen upprätt, det utgör fästpunkter för kroppens muskler och det fungerar som en kalciumbank där kalcium för olika metabola behov kan hämtas. Skelettet är en levande vävnad som hela tiden omsätts. Vi byter vårt skelett vart sjunde till tionde år.

Skelettet består av cirka 200 ben och väger cirka 7–12 kilo hos en vuxen människa. 900–1200 gram av denna vikt utgörs av mineralen kalcium. 99 procent av kroppens totala mängd kalcium finns i skelettet. Den enda procent kalcium som finns i kroppsvätskorna är livsviktig. Om kalciumkoncentrationen i kroppsvätskorna skulle sjunka finns lättillgängligt kalcium i skelettets kalciumförråd, som snabbt kan återställa kroppsvätskornas kalciumkoncentration. Att bibehålla koncentrationen av kalcium är en av de mest prioriterade mekanismerna i kroppen. Kalciumjonkoncentrationen regleras med hjälp av hormoner och vitamin D. 

Skelettets utveckling

Skelettets utveckling kan delas in i två faser:

1. Skelettets uppbyggnad
Vi kan bygga in kalcium i skelettet tills vi är 25-30 år. Skelettet förstärks och förtätas under den tiden, men det kräver vissa förutsättningar. Tre faktorer är viktiga för att bygga ett starkt skelett:

  • Motion. Att röra på sig, belasta skelettet, är mycket viktigt för hög bentäthet och styrka. Gå, springa, hoppa och gymnastisera är exempel på belastande rörelser.
  • Kalcium är den viktigaste beståndsdelen i skelettsubstansen. Mjölk och mjölkprodukter är den viktigaste, bästa och billigaste kalciumkällan. I svensk kost kommer hela 75 procent av kalciumintaget från mjölk och mjölkprodukter.
  • Vitamin D bildas i huden när vi vistas i dagsljus men finns också i mini-, lätt- och mellanmjölk. I Sverige är det lag på att berika dessa.

2. Bevara skelettet
Vid födseln innehåller skelettet 20-25 gram kalcium. Vid peak bone mass (18–25 års ålder) innehåller skelettet 900-1 000 gram kalcium hos kvinnor och 1 200 gram kalcium hos män. Män har cirka 25 procent större benmassa än kvinnor.

Efter 30-årsåldern minskar benmassan med 0,5 till 1 procent per år hos både män och kvinnor. Dessutom byts 10 procent av skelettet ut varje år. Därför är det viktigt att bevara skelettet så intakt som möjligt genom att ständigt fylla på med kalcium och vitamin D genom kosten och motionera.

I samband med klimakteriet (menopaus) förlorar kvinnor upp till sex procent av benmassan per år. En kvinna i 70-årsåldern har med andra ord förlorat betydligt mer av sitt skelett än en man i samma ålder. Detta är en av orsakerna till att kvinnor oftare drabbas av benskörhet och frakturer. Därför är det särskilt viktigt för kvinnor att konsumera tillräckligt med kalcium både under och efter klimakteriet.

Kalciumbrist ökar risk för osteoporos

Osteoporos, benskörhet, beror på att benvävnaden både minskat i kvantitet och uppluckrats. Det innebär att skelettet är för tunt och att dess hållfasthet är så låg att frakturer kan inträffa redan efter lindriga mekaniska påfrestningar. Sjukdomen beror inte på en enskild faktor utan på flera.

Personer med ett lågt kalciumintag får lägre peak bone mass och riskerar att drabbas av osteoporos. En tredjedel av alla kvinnor i Sverige mellan 15 och 74 år har ett lägre intag än rekommendationen (800 milligram per dag) och löper därmed en onödig risk att drabbas av osteoporos.

Kroppen behöver en viss mängd "fritt" kalcium i kroppen. Äter man för lite ost, mjölk och fil och andra kalciuminnehållande livsmedel kan mängden kalcium i kroppen bli för lågt, skelettet förlorar kalcium och benmassan blir lägre.

Källor:

  1. Journal of Bone and Mineral Research 18:1:156-162.
  2. Foo LH et al. 2007 Influence of body composition, muscle strength, diet and physical activity on total body and forearm bone mass in Chinese adolescent girls Br J Nutr 2007;98:1281-1287.
  3. J Am Diet Assoc 2003:103;1353-1356.
  4. Whiting SJ, Vatanparast H, Baxter-Jones A, Faulkner RA, Mirwald R, Bailey DA; Factors that affect bone mineral accrual in the adolescent growth spurt, Journal of Nutrition 2004; 134(3): 696S-700S.
  5. Tang B et al. Use of calcium or calcium in combination with vitamin D supplementation to prevent fractures and bone loss in people aged 50 years and older: a meta-analysis. Lancet 2007; 370:657-666.
  6. Uenishi, K., Ishida, H., Toba, Y., Aoe, S., Itabashi, A. & Takada, Y. 2006. "Milk basic proteinincreases bone mineral density and improves bone metabolism in healthy young women." Osteoporosis International, 2006, Oct. 18; Epub.