Syftet med Handlingsplan Mjölk 2.0 är att lyfta mjölkföretagens lönsamhet.

– Vi måste stärka och göra svenska mjölkföretag mer konkurrenskraftiga. Handlingsplanen är viktig för att nå dit. LRF Mjölk tar ansvar för att samordna arbetet, säger Marita Wolf, ordförande i LRFs Mjölkdelegation.

Den nya handlingsplanen fokuserar på 17 områden, saker som landets mjölkföretagare brottas med i vardagen i varierande grad. Exempelvis är det i dag alldeles för krångligt att få tillstånd att bygga stall för större besättningar. Andra utmaningar är upplevd rättsosäkerhet vid vissa myndighetskontroller samt att kostnaden för insatsvaror, till exempel foder och drivmedel, är högre jämfört med i många konkurrentländer. Handlingsplanen ger också förslag på managementutbildning för mjölkföretagare.

Planen ersätter den som kom till för två år sedan efter initiativ från Sven-Erik Bucht, (S), landsbygdsminister.

Även Anders Egonson, ledamot i styrgruppen för Handlingsplan Mjölk 2.0 samt divisionsdirektör på Jordbruksverket, har höga förhoppningar på planen, inte minst ute på mjölkgårdarna.

– Jag hoppas nu att planen ska leda till minskad administrativ börda för mjölkbönderna och att de ska känna mindre oro för kontroller från myndigheter, exempelvis Jordbruksverket, för jag vet att det finns en sådan oro i dag.

Han betonar att även om den 17 punkter långa handlingsplanen innehåller kraftfulla förslag på åtgärder, så ligger de inom de ramar som politiken har satt upp. För att nå längre så behövs förändringar i politiken.

– Bäst är om politikerna sätter ramverket och låter myndigheterna tillsammans med näringen bestämma detaljerna, då skapas ett annat handlingsutrymme för företagen, säger Anders Egonson.