I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

• Livsmedelsverket förlorare när bönderna sätter betyg

Lantbrukarnas Riksförbunds medlemmar gav Skatteverket bäst och Livsmedelsverket sämst betyg. Totalt fick de ranka sex myndigheter i en undersökning om bemötande, service, rättssäkerhet, kompetens och effektivitet.

• 9 december 2019
  • Viktig seger för mjölkbonde i Miljö- och marköverdomstolen

Efter en mer än två år lång juridisk process får mjölkbönderna Roland och Eva Persson på Österlen äntligen bygga ut sin djurbesättning. Det blir nu klart efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt. – För lantbrukarparet har processen varit slitsam och i onödan fördröjt utvecklingen av verksamheten med drygt två år, säger bolagets ombud Lisa Kylenfelt, LRF Konsult.

• 5 december 2019
  • Ekobonde från Värmland är Årets nötköttsföretagare

Hållbarhet i alla led är mantrat för Henrik Nisser på värmländska Alstrums Gård. Miljötänket handlar om allt ifrån att använda så lite balplast som möjligt, via lean production till ekologisk djuruppfödning. Hans nötkött börjar nu intressera finkrogarna i Karlstad. När Färjestad spelar match så får hockeypubliken njuta av Henriks ekokött. – Kocken från finrestaurangen i Löfbergs arena kom ut hit till gården och valde själv ut köttet, säger Henrik Nisser som nu utsetts till Årets Nötköttföretagare i hela Sverige.

• 22 november 2019
  • Jämställdhet högaktuellt när det gröna näringslivet ska växa

Det gröna näringslivet har bestämt sig: styrelser och valberedningar måste bli mer jämställda. Den 27 november 2019 är det därför temat på en konferens. Bland annat kommer resultat från en ny undersökning bland kvinnliga förtroendevalda att presenteras.

• 22 november 2019
  • Studenter hjälper bönder med hållbarhetsarbete

Köpa aktier i en bondgård, ett Minecraft för jordbruk eller en app för närproducerad mat? Det är några idéer som svenska studenter föreslår i ett samarbete med LRF om svenskt lantbruk. Idéerna från den pågående universitetsturnén ska hjälpa till att skapa framtidens lantbruk.

• 20 november 2019

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden