I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

• Reducerad jordbruksbudget en besvikelse

EU:s politiker valde att satsa mindre på jordbruket. Det förtar glädjen över att både en långtidsbudget och återhämtningsplan för EU nu förhandlats fram. – Både i Sverige och EU förväntar sig politiker att jordbruket ska göra mer. Det är orimligt att kräva mer men betala mindre, säger Palle Borgström, förbundsordförande i Lantbrukarnas Riksförbund.

• 22 juli 2020
  • Seger för hästnäringen som får friskvårdsstatus

Körning med häst godkänns nu av Högsta Förvaltningsdomstolen som avdragsgill friskvård. Det är en stor och viktig framgång för hela hästnäringen och speciellt travsporten.

• 30 juni 2020
  • Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

• 26 juni 2020
  • LRF: Ursprungsmärk drivmedel för att öka fossilfri produktion

Sätt ursprungsmärkning på drivmedel så att bilisterna väljer hållbart. Det är LRFs förslag för att underlätta övergången till ett hållbart samhälle och samtidigt öka försörjningsgraden i Sverige.

• 11 juni 2020
  • LRF rekryterar Energiföretagens VD

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

• 9 juni 2020

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden