I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

• Regeringen missgynnar livsmedelsstrategin

Regeringens finansiering av jordbrukspolitiken är för svag för att svara upp mot riksdagens mål om att den svenska livsmedelsproduktionen ska öka. – Det saknas drygt en miljard per år i budgeten vilket är en besvikelse för Sveriges bönder, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

• 20 september 2021
  • Livsmedel förspills när unik svensk jordbruksmark asfalteras

Svensk jordbruksmark – Europas mest värdefulla – fortsätter att minska. Jordbruksverkets nya rapport visar att exploateringen av svensk odlingsmark fortsätter i oförminskad takt. – Vi har idag 25 procent mindre jordbruksmark jämfört med för 100 år sedan, då Sverige hade som mest. Det är både sorgligt och oroväckande, inte minst för den kommande generationen bönder. Jordbruksmark som bebyggs eller asfalteras kan aldrig mer återställas vilket inte gynnar hållbarheten, säger Palle Borgström, LRFs ordförande.

• 16 september 2021
  • Bönder och jägare eniga om att vargstammen måste minskas

Svenska Jägareförbundet och Lantbrukarnas riksförbund (LRF) kräver en kraftig decimering av vargstammen. Det är viktigt att länsstyrelser, Naturvårdsverket och politiker förstår det absolut nödvändiga i att besluta om en utökad vargjakt i vinter. – Den starkt växande vargstammen är en ohållbar situation för tamdjursägare, jägare och många andra drabbade på landsbygden. Myndigheterna måste agera, säger Palle Borgström ordförande för LRF.

• 15 september 2021
  • Kritik mot att regeringen hotar ta skogsmark ur produktion

Regeringens presenterade budgetsatsningar kring svensk, i form av en ny modell för skydd av natur som bygger på frivillighet, välkomnas av LRF. – Men vi är väldigt kritiska till regeringens ensidiga fokus på att ta skogsmark ur produktion, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

• 13 september 2021
  • Pressinbjudan: Svensk skogs framtid - välkommen till info och debatt

Hur ska den svenskaskogen användas? Välkommen att lyssna på ett seminarium och debatt med kunskap om svensk skogsnäring i framtiden. Ledande riksdagsledamöter deltar i seminariet som hålls live och sänds digitalt den 9 september. Seminariet arrangeras av LRF Dalarna och Mellanskog.

• 7 september 2021

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden