I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

Pressmeddelanden
  • Presseminarium om LRFs energipaket: Vi kan producera lika mycket som kärnkraften

De höga kostnaderna slår hårt mot det gröna näringslivet. Växthusodlarna släcker lyset, äppelodlarna har inte råd att vinterförvara sina produkter och djurägarna ligger sömnlösa över de skenande elpriserna. Men nu kan LRF presentera ett energipaket som visar att Sveriges jord- och skogsägare kan producera 50 TWH i ny ren energiproduktion, lika mycket som kärnkraften bidrar med till landets elförbrukning.

• 27 september 2022
  • Sänkt ersättning och ökad byråkrati i nya CAP – krävs en statlig miljard för att nå målen i livsmedelsstrategin

Idag har övergångsregeringen fattat beslut om den nationella strategiska planen för jordbrukspolitiken 2023–2027. Planen beskriver hur EUs jordbrukspolitik (CAP) ska genomföras i Sverige. "Det är mycket positivt att ytterligare ett steg kan tas mot ett slutligt besked om hur CAP ska genomföras i Sverige, det är hög tid för våra medlemmar att få tydliga besked om vilka regler som ska gälla för CAP nästa år", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

• 22 september 2022
  • Presseminarium om den svenska livsmedelsproduktionens framtid

Med anledning av dagens DN debatt där LRFs förbundsordförande Palle Borgström beskriver det allvarliga läget – och möjligheterna – för svensk livsmedelsproduktion bjuder LRF in till ett digitalt presseminarium i morgon, torsdag, klockan 13.00.

• 7 september 2022
  • Grönt näringslivsindex: Fortsatt bekymrat trots viss ljusning

Efter fyra kvartal av fallande framtidstro ser vi en viss återhämtning i kvartal tre i LRFs konjunkturbarometer Grönt näringslivsindex. En positiv skördeprognos, stigande avräkningspriser och beslut om det statliga stödpaketet på 3,1 miljarder ligger bakom ljusningen i det annars fortsatt ansträngande kostnadsläge som råder i lantbruket.

• 5 september 2022
  • Fyra VD-profiler invalda i styrelserna för LRFs dotterbolag

Fyra av LRFs fem dotterbolag förstärker sina styrelser med profilerade externa ledamöter. Bland dessa finns den VD-meriterade kvartetten Carl Gyllfors, Eva Lendic Edlund, Kimberley Wintmo och Pernilla Gravenfors, samt Daniella Svanström som har en chefsposition på Apoteket Hjärtat. "Jag är glad över det stora intresset för att arbeta i styrelserna i våra dotterbolag och att vi därför kan förstärka och ytterligare bredda kunskaperna i våra dotterbolags styrelser", säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

• 11 juli 2022

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden