I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

• Över 500 tamdjur revs av varg och lo förra året

Antalet vargdödade tamdjur i Sverige ökade för andra året i rad. I hela landet attackerades 550 djur i 126 olika attacker förra året. Det är ett trendbrott. Efter några års nedgång ökar nu antalet djur som angrips av varg, samtidigt som skador orsakade av lodjur är på nedåtgående.

• 23 juni 2021
  • Bönder minskar koldioxidutsläppen med 88 000 ton

Rekordmånga bönder vill klimatförbättra sin verksamhet. Hittills i år har nära 1000 bönder ansökt om stöd för bevattningsåtgärder, produktion av biogas, energieffektivisering och förbättrad gödselhantering. Hittills har 434 ansökningar beviljats och den bedömda årliga utsläppsminskningen av koldioxid är mer än 88 000 ton.

• 15 juni 2021
  • Artskyddsutredningen: en katastrof för jord- och skogsbruket

För LRF och alla markägare är artskyddsutredningen som presenterats idag en stor besvikelse. Utredningen visar inga tecken på att stärka äganderätten eller göra markägares tillvaro mer rättssäker.

• 10 juni 2021
  • Så tycker Sveriges kostchefer om skolmjölken

Den 1 juni är det Mjölkens dag och då presenterar LRF Mjölk, vid ett direktsänt webbinarium, resultaten av en ny undersökning som man gjort bland Sveriges kostchefer om skolmjölk och skolmat.

• 24 maj 2021
  • Chockhöjda kontrollavgifter drabbar livsmedelsbranschen

Livsmedelsverket föreslår kraftigt ökade avgifter för livsmedelskontroller från 2022. Det handlar över tre år om mer än 50-procentiga höjningar som gäller kontroller i samband med slakt men även en rad andra anläggningar från mejerier till småskalig livsmedelstillverkning. – Det är orimligt att belasta branschen med dessa kostnadsökningar. De motverkar hela livsmedelsstrategin som kräver att konkurrenskraften för den svenska livsmedelsproduktionen blir bättre – inte sämre. Regeringen har gett alla livsmedelsmyndigheter tydliga skrivningar om att skapa goda förutsättningar för företagande. Det som nu föreslås är det motsatta och gör mig väldigt besviken säger Åsa Odell, ordförande för LRF Kött.

• 12 maj 2021

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden