I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

• Framgångar för svenska innovationer inom EU

Mer än 70 nya innovationsprojekt har gett ökad lönsamhet och bättre miljö. Det är vad EU:s innovationssatsning EIP-Agri levererar med totalt 440 miljoner kronor från EU och Sverige. – Många företagare har kunnat förverkliga sina idéer och vi kan se spännande resultat i projekten, säger Kjell Ivarsson, ordförande för innovationsgruppen på Landsbygdsnätverket.

• 21 januari 2020
  • Byte på ordförandeposten i LRF Ungdomen

Vid riksstämman i mars lämnar Emilia Astrenius Widerström posten som ordförande i LRF Ungdomen. Som hennes efterträdare föreslår valberedningen den 24-åriga Elisabeth Hidén från Värmland.

• 20 januari 2020
  • Skogens tillväxt kan öka med 20 procent enligt rapport

Tillväxten i den svenska skogen kan öka med 20 procent till 2050 och därmed ge mer förnyelsebar råvara till ett fossilfritt och klimatsmart samhälle. – Rapporten är mycket viktig. En ökad skogsproduktion är en nyckel för att vi ska kunna motverka klimatförändringarna samtidigt som det skapar jobb och utveckling för landsbygden, säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.

• 20 januari 2020
  • LRFs medlemsantal nära 140 000 under 2019

LRF ligger nära 140 000 medlemmar och är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Antalet företagarmedlemmar blev drygt 118 000 under 2019. Sju av LRFs 17 regioner ökade sitt medlemstal under året. De regioner som ökat mest är norrländska Norrbotten, Jämtland och Västerbotten.

• 17 januari 2020
  • Män med makt från skogs- och pälsbranschen till Jämställdhetsakademin

Fredrik Munter, vd för Mellanskog, och Jörgen Martinsson, vd för Svensk Mink, tar plats i det gröna näringslivets egen Jämställdhetsakademi. Som ledamöter i akademin blir de en del av den rörelse som diskuterar, synliggör och agerar för jämställdhet i det omfattande näringsliv som jord och skog utgör med drygt 100 000 sysselsatta.     – För mig handlar det i slutändan om vilket samhälle jag vill att mina barn ska växa upp i, säger Fredrik Munter, Mellanskogs vd.

• 15 januari 2020

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden