I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

• Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

• 1 juni 2020
  • Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

• 29 maj 2020
  • Nya gröna innovationer lyfter hela Sverige

Med 80 nya innovationsprojekt ökar chansen för hållbar lönsamhet. EU:s innovationssatsning EIP-Agri ger nu resultat i Sverige. – Många företagare har kunnat förverkliga sina idéer och vi ser spännande resultat för den gröna näringen, säger Kjell Ivarsson, ordförande för innovationsnätverket på Landsbygdsnätverket.

• 28 maj 2020
  • LRF går vidare med egen handlingsplan för viltförvaltning

Vildsvinsskador är ett reellt hot mot Sveriges lantbruk. Vi kan inte acceptera att vilt tillåts sätta villkoren för produktionen av mat och skog i Sverige. Efter förra årets stämma bjöd LRF in Svenska jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund för att arbeta med en gemensam handlingsplan med syfte att minska viltskadorna i skog och jordbruk.   – Vi har hittills funnit samsyn i flera delar av arbetet, men dessvärre har vi svårt att enas om vissa delar, exempelvis om nationella mål gällande förvaltningen. Vildsvinsfrågan och är en ödesfråga för en del av våra medlemmars fortsatta existens och så viktigt för LRFs medlemmar att vi dessvärre inte ser någon annan utväg än att fortsätta med handlingsplanen på egen hand, säger Palle Borgström, riksförbundsordförande LRF.

• 27 maj 2020
  • Ny rapport visar att Sveriges sätt att beräkna skyddad natur är strängare än något annat land inom EU

Upp till 58 procent av Sveriges natur är skyddad. Det visar en ny rapport från LRF som belyser olika nivåer av skydd och sätt att beräkna skyddad natur. Den förklarar även varför Sverige idag med myndigheternas sätt att räkna ändå hamnar på sista plats i EU-jämförelser.

• 25 maj 2020

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden