I ladugården hos Britta Linderholm i Grängshammar, dalarna

Press

Välkommen till vår yta för journalister och media. Här hittar du pressmeddelanden, högupplösta foton och kontaktuppgifter till våra pressansvariga.

• Svenskt lantbruk och LRF – en 50-årig framgångshistoria

2021 är det 50 år sedan LRF bildades genom en sammanslagning av RLF (Riksförbundet Landsbygdens folk) och SL (Sveriges lantbruksförbund). LRF är en unik bondeorganisation i Europa genom sin modell att samla den lantbruksfackliga delen och dess individmedlemmar med alla industriföretag och ekonomiska föreningar inom lantbrukskooperationen.

• 9 oktober 2020
  • Svenska staten underskattar lantbrukarnas miljöåtgärder

Många bönder gör viktiga miljöåtgärder i det tysta. De frivilliga åtgärderna rapporteras inte i myndigheternas uppföljning i det svenska miljömålssystemet eller i internationell rapportering. Det visar en ny enkät bland Sveriges lantbrukare.

• 9 oktober 2020
  • Sånga-Säby blickar framåt med ny VD

Calle Glaumann är sedan den 1 september i år ny vd för Bygruppen (en del av LRF) och Sånga-Säby, LRFs Konferens och hotell på Ekerö. Visionen är att utveckla Sånga-Säby till en självklar destination för såväl företag som privatpersoner i alla åldrar.

• 25 september 2020
  • Vildsvinsskador i jordbruket är massivt matsvinn

Ofta illustreras matsvinn med bilden att vi konsumenter slänger var femte matkasse. Få känner till att motsvarande 1 375 000 matkassar per år aldrig ens når butiken. De förstörs redan på åkern, framför allt av bökande vildsvin.

• 25 september 2020
  • Unik LRF-stämma hålls på åtta olika platser

Riksförbundsstämman är högsta beslutande organ för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF. Det här året blir det en historisk digifysisk stämma. För att få till den demokratiska processen delas stämman upp på åtta geografiska hubbar i hela landet, som länkas samman digitalt. Dessutom blir det en gemensam uppkopplad stämmomiddag lagad på respektive landsdels lokala råvaror.

• 23 september 2020

Presskontakt

Du är välkommen att kontakta oss via mail: press@lrf.se eller på pressnummer 010-184 40 70

För lokala frågor, kontakta gärna pressansvariga i respektive region.  Här hittar du kontaktuppgifterna.

Prenumerera på våra pressmeddelanden