Temat i år är Bonden & Kocken. Gemensamt för både bonden och kocken är deras engagemang i säkra och bra råvaror. Och i år kommer råvarorna lyftas fram än mer tydligt tillsamman med tidigare vinnare av Årets Kock. Det handlar om en hållbar livsmedelsproduktion med god djuromsorg, något som i sin tur innebär fina smakupplevelser.

– Sverige har bönder som kan leverera bra och säker mat samtidigt som allt fler kockar vill kunna berätta hur, var och av vem maten har producerats. Det här innebär nya affärsmöjligheter för båda parter. Genom Årets Kock vill LRF profilera den svenska råvaran och förstärka kopplingen mellan bonden och kocken, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

Årets Kock 2016 avgörs i två semifinaler i höst och slutligen i en final i början av 2016. Vinnarna i semifinalerna får direkt varsin plats i finalen. Totalt är det åtta kockar som tävlar om titeln Årets Kock i finalen 2016.