Priset delades traditionsenligt ut på Köttriksdagens bankett, som i år hölls på fredagen i Kolmården, Östergötland. Temat var ”årets spjutsspets”. För att bli nominerad krävdes av företagen att de utvecklat sitt nötköttsföretag framgångsrikt genom entreprenörskap och nyskapande – och därigenom bidragit till att utveckla svensk nötköttsproduktion.

Åsa Odell är ordförande i juryn och förklarar vad som gör årets vinnare unik:

– NP-Agro & Askome Charolais är ett spjutspetsföretag både i sin produktion och för att de delar med sig av sina resultat till andra. Det gör dem till en förebild i branschen.

Juryns fullständiga motivering lyder:

”Vinnaren av Årets nötköttsföretag 2015 är ett verkligt spjutspetsföretag i sin produktion och en viktig förebild för branschen. Genom gediget avelsarbete som resulterat i minst två semintjurar och en vallproduktion som ligger i Sverigetoppen visar företaget på en spjutspetsproduktion med mycket goda resultat både när det gäller slaktdjur och livdjur. Med ett brett engagemang för nötköttsbranschen representerar företaget svensk nötköttsproduktion både nationellt och internationellt i organisationer som NAB, Viking Genetics, Svenska Charolaisföreningen och Hallands nötköttsproducenter. På ett generöst sätt delar företaget med sig av produktionsresultat och erfarenheter genom branschträffar och studiebesök. Året nötköttsföretag är en spjutspets i sin produktion och en verklig förebild för branschen”.

Nomineringen till priset sker genom ett samarbete mellan Sveriges Nötköttsproducenters köttklubbar och LRFs regioner som utser en regional vinnare i varje region. Priset Årets Nötköttsföretag delas ut av LRF tillsammans med Sveriges Nötköttsproducenter.