Under dagen kommer ett urval av produkter av varje råvaruslag testas utifrån utseende, mörhet, saftighet, smak och doft. Nivåerna är Bra Råvara, Utmärkt Råvara och Exceptionell råvara.

Några av de livsmedelsproducenter som deltar i Exceptionell Råvara är Johan Widing med Pärlhöna från Bokeslundsgården, Erika Olsson med Linderödsgrisen från Onsberga Gård, Gun Ragnarsson med gris från Ragnarssons samt Torbjörn Eriksson med Anguskorsning från Gymninge gård.

I samband med utnämningen kommer en lunch med råvaror från Sveriges bönder, signerad Magnus Lindström, Årets Kock 2003, att serveras.

Media är välkomna!

Program i korthet
09.00- 10.30 Introduktion till provning Stefan Eriksson, Årets Kock 2005, Råvaran AB  och Systematisering i kvalitetsarbetet Ola Palm, forskningschef Institutet för Jordbruks- och Miljöteknik, JTI.
10.30 provning av Fågelkött
12.00 provning av Griskött
13.30 provning av Nötkött

Exceptionell Råvara startades 2011 av kocken Björn Frantzén och matjournalisten Mattias Kroon. Genom att samla några av Sveriges bästa kockar lade de grunden för utvecklingsarbetet med att ta fram exceptionellt fina, svenska råvaror i samarbete med Sveriges bönder. Idag är ett 30-tal kockar och ett 60-tal livsmedelsproducenter anslutna till projektet och nya ansluts löpande.