– Det är roligt att smaker har fått en centrall roll när Sveriges livsmedelsproducenter utvecklar sina produkter. Att så många livsmedelsproducenter aktivt engagera sig i smakarbetet betyder mycket för utvecklingen av goda och fina produkter. Om man dessutom utvecklar möjligheterna till samarbete mellan producent och kock när det gäller smaker så kan det innebära nya affärsmöjligheter för båda parter. Tillsammans kan kockar och lokala producenter fortsätta att utveckla den svenska gastronomin, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

7 av tio (71 procent) livsmedelsproducenter upplever att smaker har blivit viktigare för konsumenterna under de senaste åren. Nästan en av fyra (23 procent) anser att smaker varken har blivit mer eller mindre viktiga medan ingen tycker att smaker har blivit mindre viktigt. 6 procent vet inte.

Idag presenteras en utförligare genomgång av undersökningen på ett seminarium arrangerat av LRF i samband med finalen av Årets Kock 2015. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för deltävlingarna i Årets Kock. Genom att engagera sig i SM i professionell matlagning vill LRF profilera den svenska råvaran och framhäva dess kvalitet och unika egenskaper.

LRFs undersökning genomfördes mellan den 18 september och den 5 oktober i år. Drygt 1 200 slumpmässigt utvalda LRF medlemmar som driver livsmedelstillverkning tillfrågades. Av dessa svarade drygt 350.