Företagaren ska vara medlem i LRF och yngre än 36 år och företaget ska kännetecknas av entreprenörskap, utveckling och nyskapande. Nomineringar kan göras fram till den 15 januari 2017.

– Med Ung Växtkraft vill vi lyfta duktiga unga företagare för att visa på framtidstro och skapa attraktionskraft för det gröna näringslivet. Det finns så otroligt många unga och drivna företagare runt om i landet och jag hoppas att du tar chansen att nominera en eller flera av dessa, uppmanar Sara Helgstrand, ledamot i LRF Ungdomens riksstyrelse och medlem i juryn.

Priset på 50 000 kronor kan användas till vidareutveckling av företaget, till exempel för en studieresa eller annan kompetensutveckling. Priset delas ut av Länsförsäkringar under LRF Ungdomens riksstämma på Sånga-Säby den 8-9 mars 2017.

Juryn består av och Sara Helgstrand, LRF Ungdomen, Henrietta Hansson (ordförande i juryn), Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, Jimmy Larsson, LRF Konsult och Håkan Johansson, LRF.

Tidigare vinnare

Malin Gustavsson, från Ryssby i Småland. Hon öppnar dörren till sin ekologiska gård, både på Facebook och genom att föreläsa i skolor om bondens vardag.

Jonas Kervén, Egen nötköttsproduktion på gård i Brunskog, Värmland. Aktiv för en levande landsbygd.

2014 Otto Ramsay, Kulla Lamm i Söderåkra. Uppfödning, kött och gårdsbutik och restaurang.

2013 Kristoffer Kullingsjö som driver Kullingsjö Lantbruk AB i Vårgårda. Han driver en gård med mjölkproduktion.

2012 Markus Larsson, Lysviks Jord- och Skogsentreprenad AB i Sunne i Värmland som bedriver skogsentreprenad.

2011 Lovisa Hessle Bergman, Capra Science i Ängelholm som framställer antikroppar där getter är blodgivare.