I Sverige finns fantastiska möjligheter för en hållbar mat- och energiproduktion. Men av detta blir det inget alls om vi inte har människor som vill starta företag och jobba inom det gröna näringslivet. LRF och SLA gör därför en gemensam storsatsning för att visa upp näringen som en spännande och livsnödvändig framtidsbransch för ungdomar och karriärbytare.

- Vi har gjort en undersökning som visar att unga har en väldigt vag uppfattning om det gröna näringslivet. Föreställningen som finns är att det är tungt, smutsigt, olönsamt och ensamt. Bilden är helt enkelt gammeldags, konstaterar Sofia Lindblad, projektledare för Grön attraktionskraft.

- Vårt mål med den här satsningen är att visa upp oss som en möjlig  framtidsbransch för de som är intresserade av klimat, hållbarhet, miljö, innovation och teknik, säger Åsa Odell, vice ordförande i Lantbrukarnas Riksförbund.

Sättet satsningen angriper uppgiften är innovativt och framtidsorienterat. Virtual reality, youtubers och film varvas med fysiska möten, där unga som redan valt det gröna näringslivet som sin bransch åker ut till skolor och mässor.

Besök webben här: www.jobbagront.se