Embla är matpriset som lyfter det bästa i den lokalproducerade nordiska matkulturen med totalt 185 nominerade. Nu har de sju svenska matfavoriterna som ska tävla om priserna i Köpenhamn i augusti nominerats. Det är Kerstin Björklund, matproducent från Warbro Kvarn som lyft och utvecklat spannmål till bröd och öl, skolmatsstrategen Annika Unt som skapar matlust kring den offentliga måltiden, matskribenten Hans Näess, grundare av Gastronomiska samtal, entreprenören Bitte Persson från Larsvikens Lanthandel, potatisodlare som anpassar produkten efter den gastronomiska utvecklingen, Martina Jönsson som väcker barn och ungas matnyfikenhet i Matlabbet, mathantverkaren Thomas Berglunds unika osttillverkning på Almnäs Bruk samt destinationen Smaka på Västsverige som gör det lättare att hitta regionens lokalproducerade matvaror med koppling mellan land och stad.

– De här tillhör alla toppskiktet bland Sveriges råvaru- och matproducenter och bidrar verkligen till att vår svenska mat är internationellt känd, hyllar det närproducerade och framförallt är väldigt god.
Det har varit både spännande och svårt att välja bland mer än 50 fina bidrag. Vi tror att de nominerade står sig väl i en nordisk jämförelse, säger Jan Ehrensvärd.

LRF och de övriga sex nordiska lantbruksorganisationerna, samlade i Nordiska Bondeorganisationernas Centralråd NBC, står bakom det nyinstiftade priset. Embla är ett prioriterat projekt av Ny Nordisk Mat och finansierat av Nordiska Ministerrådet som har som mål att stärka den gemensamma nordiska matkulturen och matidentiteten och öka intresset för nordisk mat utanför Norden NBC står bakom det nyinstiftade priset.

– Det finns väldigt många passionerade matentreprenörer i Norden. Tävlingen lyfter bland annat fram närproducerade smakfulla råvaror och resultatet kan bli nya spännande innovationer när matproffsen delar med sig till varandra, säger Jan Ehrensvärd.

Den 24 augusti sker finalen när de nominerade i de olika kategorierna samlas i Köpenhamn. De sju kategorierna som tävlar är mathantverkare, råvaruproducenter, mat till många, matdestination, matentreprenör, mat till barn och unga.

Den svenska juryn, som sållat fram de sju bästa namnen ur de svenska nomineringarna består av stjärnkocken Fredrik Eriksson, köksmästare som driver de egna restaurangerna Långbro Värdshus och Asplund, Jan Ehrensvärd, ledamot av LRFs riksförbundsstyrelse samt journalisten Lena Johansson, chefredaktör för tidningarna Land Lantbruk och Land Skogsbruk.

www.emblafoodaward.com

För mera information, kontakta LRF pressavdelning 08-78757 77 eller Auni Hamberg, projektledare Embla 08-787 54 25

FAKTA: Här är samtliga nominerade och juryns motivering:

Kerstin Björklund, Warbro Kvarn

Kerstin Björklund med familj, Warbro Kvarn, har lyft spannmålen från en lågprioriterad stapelvara till en högkvalitativ råvara. En föregångare i att odla och att sprida kunskap om kulturgrödor och om deras användningsområden. Hon fortsätter att utveckla sin spannmål till bröd och nu även malt till öl

Thomas Berglund, Almnäs Bruk

Thomas Berglund, på Almnäs Bruk driver en unik osttillverkning som tar vara på gamla recept och traditioner. Gården har anor från 1200-talet och har kontroll över hela kedjan från odling av kornas foder till mjölkning, ystning och lagring. Arbetet har förts vidare i generationer och resultatet är inte bara goda ostar som färdas världen över utan även en levande landsbygd i en unik kulturmiljö.

Mat till många: Annika Unt

Annika Unt, skapar matglädje och lust kring den offentliga måltiden. Lyfter både personal och elever med näring, nyttighet, pedagogik och stor kunskap men framför allt med matlust i fokus. Hon lyfter fram det unika med fri skolmat, utgår från svenska smaker, lokala producenter och en förståelse för varifrån maten kommer.

Matkommunikatör: Hans Naess

Hans Naesss är en tveklös lyskraft i matvärlden genom sin rättframhet, beslutsamhet och skarpsinne. Med en sällsynt och unik förmåga till strategiskt tänk kombinerad med en utomordentlig förmåga att sätta ord på det viktiga i korta, kärnfulla sentenser och att nå ut med sitt budskap till dem som allra mest behöver lyssna. Hans Naess har skapat plattformar för att föra ut budskap. Grundare av Gastronomiska samtal, Gastronomiskt forum, tävlingen Matverk och Kålrotsakademin.

Nordisk matdestination: Smaka på Västsverige

Smaka på Västsverige gör det lättare att hitta restauranger, kaféer, gårdsbutiker och producenter som fokuserar på regionens mat från hav, sjö, åker och skog. Stärker gemenskap och koppling mellan land och stad. Det finns en direkt koppling till råvaran med närhet till fisk eller i inlandet med närhet till jordbruk och skogens skafferi.

Nordisk matentreprenör: Bitte Persson, Larsviken Lantbruk

Med stor kunskap, kärlek till gården och till den skånska myllan odlar och verkar den 8:e generationen på Larsvikens Lantbruk. Man odlar den mest centrala råvaran i det nordiska köket, nämligen potatisen. Larsviken följer utvecklingen inom gastronomin och anpassar odlingar och produkter efter kundernas önskemål. Larsviken provar ständigt nya potatissorter vilket har resulterat i en samling på runt 550 sorters potatis, däribland flera ursprungssorter. Larsvikens Lantbruk är certifierat enligt IP Sigill Frukt & Grönt.

Nordisk mat för barn och unga: Martina Jönsson, Hushållningssällskapet Halland/Matlabbet

Matlabbet är till för pedagoger inom förskola, särskola och fritidsverksamhet för inspiration och ökad kunskap i syfte att väcka barns nyfikenhet och intresse för mat och nordisk matkultur. Matlabbet är ett koncept på barnens villkor som används i pedagogiskt syfte genom hela produktionskedjan från jord till bord, matsvinn, mat och klimat. Barnen får kunskap om råvarans smak, konsistens och doft.