Peter Normark kommer närmast från konsultbolaget Implement där han varit partner. Han har under de senaste 20 åren verkat som konsult inom ägarstyrning och strategi. I grunden är Peter Normark ekonomie doktor från Handelshögskolan där han tidigare verkat som forskare, lärare och programchef inom Executive Education.

– LRF har nu tagit chansen att stärka sitt kunnande inom strategi och ägarstyrning samtidigt som Macklean stärker sin seniora kompetens för att utveckla sin affärsmodell och försäljning i avsikt att förbättra bolagets lönsamhet och här kommer Peter att tillföra massor, säger Erik Pihlo, ordförande för Macklean.

Under hela sin karriär har Peter Normark arbetat med strategiska frågor, särskilt inom livsmedelskedjan, och dessa kunskaper och nätverk blir värdefulla för hans uppdrag för Macklean. Hans kunskaper inom kooperation och föreningsrörelse blir också ett värdefullt tillskott inom LRF.

– Jag ser fram emot att i en ny roll kunna stödja LRF och lantbrukarägda företag i deras utveckling. Samtidigt ser jag goda förutsättningar att utveckla Mackleans förmåga att skapa värde för sina kunder, säger Peter Normark. Macklean behöver nu ta viktiga steg i att bygga lönsamhet.

erik.pihlo@lrf.se, 08-787 51 96, eller Peter Normark på 070-572 50 36.