Efter sex år som förbundsordförande ger Helena en fördjupad och personlig bild av vad Sveriges bönder kan bidra med för att skapa en mer hållbar värld.

– Den avgörande frågan är hur vi ska skapa ett hållbart samhälle. För mig är det självklart att vi måste överbrygga klyftan mellan stad och land för att lyckas med det. Här har vi bönder en nyckelroll för en lyckad utveckling för Sverige med fler nya gröna jobb. Det blir spännande att debattera detta med Johan Rockström och Karl-Petter Thorwaldsson, säger Helena Jonsson.

Hon har skrivit ”Sverige ser inte ut som du tror” tillsammans med sin nära medarbetare Anna Lundell på LRF. De går på djupet i frågeställningar som effekterna av köttätande, hur antibiotikaresistensen kan stoppas, hur det står till med de svenska skogarna och vad EUs jordbruksstöd faktiskt används till.

– Debatten om jord- och skogsbruk blir oftast snuttifierad. Nu kan jag äntligen punktera miljöpopulistiska myter och verkligen ge bondens syn på de viktiga frågorna, säger Helena Jonsson.

Boklanseringen och paneldebatten sker hos Fores, Kungsbroplan 2 i Stockholm den 9 maj klockan 17.00.