Skickliga mjölkföretagare från Överkalix i Norrbotten till Hörby i Skåne reser till Stockholm för att vid en högtidlig ceremoni få medalj ur kungens hand.

Kraven för att få priset är hårda. Djuren ska vara friska och må bra och mjölken måste vara av högsta klass. Yngsta medaljören är 43 år, äldsta 75 år. Mjölkgårdarna har mellan 12 och 250 kor. Sex av de 39 gårdarna är ekologiska.

En av årets guldmedaljer går till kungens grannar, Elizabeth och Tom Rydström, Lovön, utanför Stockholm. Tom kommer från Stockholm och Elizabeth från Utrecht i Holland. Trots stadsbakgrund växte ett stort intresse för djur, natur och lantbruk fram.

– Man kanske måste vara lite tokig för att vilja vara mjölkbonde, men vi ser fördelarna. Det är ett intressant jobb och kor är fantastiska djur. De är smarta, gulliga och roliga individer, säger Elizabeth Rydström.

Varje år besöker ungefär 6000 barn gården.

– Många barn har aldrig varit på en bondgård och den upplevelsen vill vi ge dem. Vi var ju själva stadsungar, säger hon.

Även Kristina och Per Nordlund, Vännäs, hade en krokig bana in i mjölkföretagandet. När de träffades arbetade Per som röntgentekniker och Kristina som kanslist på sjukhusets bibliotek. Första steget in i mjölkbranschen var en gård med sex kor i Dalarna.

– Jag hade aldrig mjölkat, men var hästintresserad och tyckte att det verkade kul och spännande med kor. Man producerar ett livsmedel samtidigt som man sköter om naturen och lever med den. Och det känns himla bra att se till att folk får mat, säger Kristina Nordlund.

Jeanette Sjöland, som tillsammans med maken Bengt Sjöland driver mjölkföretag i Hörby, har ända sedan barnsben siktat på Guldmedaljen.

– När jag var liten fick en släkting i byn Guldmedaljen, då sa jag till mormor att även jag skulle få en sån av kungen. Hon påpekade att jag måste ha kor först och skynda mig om kungen skulle hinna ge den till mig, men jag såg inga problem med det. Och nu är vi här!, säger Jeanette Sjöland.

Tid: Prisutdelningen med kungaparet äger rum klockan 11 den 27 mars 2017.
Plats: Svenska Läkaresällskapet, Klara Östra Kyrkogata 10, Stockholm.
Bilder: Foton från utdelningen tas av TT Bildbyrå. Kontakt: picturedesk@tt.se
Ackreditering: För ackreditering, anmäl dig senast den 23 mars till en av följande adresser:
E-post: monica.sandberg@lrf.se eller jan@contentera.se

Fakta om Guldmedaljen: Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är minst 23 års leverans av mjölk av högsta kvalitet. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. I år belönas 39 mjölkbönder med LRF Mjölks Guldmedalj. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Fakta om mjölkproduktion i Sverige: Sverige har 3800 mjölkföretag som tillsammans med mejerierna omsätter 32,1 miljarder kronor per år och bidrar med närmare 1 procent till Sveriges bruttonationalprodukt, BNP. Varje mjölkgård skapar ytterligare fem arbetstillfällen. Svensk mjölkproduktion har ungefär 44 procent lägre utsläpp av växthusgaser per kilo mjölk jämfört med genomsnittet i världen. Läs mer: www.lrf.se/mjolk

Hans Andersson, projektledare, 070-575 25 34

Monica Sandberg, pressansvarig, 072-141 43 88