Inom ramen för Bykonceptet driver LRFs dotterbolag Bygruppen sedan 2014 bland annat ett café, By:fiket i Stadshagen i Stockholm. Konceptet bygger på att servera god mat lagad på svenska råvaror. En viktig del av konceptet är att på ett lättsamt sätt informera om matens ursprung och menyer med svensk råvara.

Nu tas nästa steg i konceptutvecklingen. En satsning på gårdscaféer och restauranger för samverkan med bland annat gemensamma inköpsavtal, handbok och erfarenhetsutbyten.

För att få vara med måste man vara medlem i LRF och driva eller vara i startgroparna för att starta café eller restaurangverksamhet. Det är naturligtvis viktigt att man delar värdegrunden och serverar mat på svensk råvara.

- Med By:gårdsavtal vill vi skapa förutsättningar för LRFs medlemmar att bli mer konkurrenskraftiga i en bransch som växer år efter år, säger Christoffer Rinman tf VD för Bygruppen.

Vi går med för att tydliggöra vårt budskap. Vi vill lyfta den svenska landsbygden. Vi vill förmedla kunskap och fakta kring vårt lands livsmedelsproduktion och djurhållning. I testpiloten hoppas vi få ett forum för diskussion kring de utmaningar man ständigt utsätts för, säger Lise Nelzén på Hökeriet i Vallentuna.

Jag är med i detta pilotprojekt för jag känner att det skall bli utvecklande att träffa folk inom samma bransch, som tror och tycker det är viktigt med svenska produkter. Att hänga med i en folkrörelse där vi jobbar mot samma mål är väldigt inspirerande och det ger mig energi, säger Sofia Olsson som driver Källarbackens Saga i Sidensjö utanför Örnsköldsvik.