Josefin Svensson driver sin bärodling på gården i Öllöv på Bjärehalvön där hon också är uppvuxen. Familjen har haft odlingsverksamhet i flera generationer tillbaka med inriktning på grönsaker. Det var när Josefin läste till trädgårdsingenjör på Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp med odlingsinriktning som hon fick sin idé.

– När jag läste om bärodling och fick upp ögonen för de moderna sätt som man odlar bär på idag, tänkte jag direkt att det var något som jag trodde på för framtiden och som skulle kunna bli en egen verksamhet inom familjeföretaget, berättar Josefin.

2013 etablerade hon Josefins bär och det har gått över förväntan. Josefin vet att det är viktigt att jobba för smak och hög kvalitet och det har kunderna belönat med en stark och växande efterfrågan. Verksamheten har växt för varje år och förutom i tunnlar odlas även bär på friland.

Josefin hade ingen aning om att hon var nominerad till priset.

Det blev en fantastisk överraskning när jag fick telefonsamtalet från juryn. Det är såklart en härlig sporre i vardagen att bli uppmärksammad på det här sättet, säger Josefin.

Priset är instiftat av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen och syftar till att stötta unga entreprenörer på landsbygden.

– Det här priset är en inspirationskälla för många unga företagare och för unga som kan tänka sig att satsa på det gröna näringslivet. En viktig fråga för oss i LRF Ungdomen, som jobbar med återväxten inom landsbygdsföretagandet. Josefin är en bra förebild, hon vågade och har verkligen lyckats. Roligt också att hon har gjort det i en verksamhet som inte lyfts så ofta, bärodling, säger Sara Helgstrand som sitter i LRF Ungdomens riksstyrelse.

Aktuell: Vinnare av 2017 års Ung Växtkraft-pris.

har med stort engagemang och målmedvetenhet hittat sin nisch inom de gröna näringarna. Med kunskap och god affärskänsla driver hon en bärodling där produkternas kvalitet och lyhördheten gentemot kunderna är central. Hennes verksamhet vittnar om en hög grad av professionalism vilket visar sig såväl i bärens höga kvalitet som i hennes målmedvetna arbete att förse marknaden med färska bär under en stor del av året. Josefin är ett lysande exempel på en ung driven företagare inom de gröna näringarna och är en välförtjänt vinnare av Ung Växtkraft.

Juryn består av Henrietta Hansson, Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, Jimmy Larsson, LRF Konsult, Håkan Johansson, LRF och Sara Helgstrand, LRF Ungdomen.

Tävlingen, där vinnaren får 50 000 kronor, är instiftad av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen. Priset är inne på sitt sjunde år. Syftet är att stödja unga entreprenörer på landsbygden. Josefine Svensson fick ta emot priset den 8 mars på LRF Ungdomens riksstämma på Sånga-Säby.

www.lrf.se/pressbilder