Tjuren kom till gården för en dryg månad sedan och är en ettåring på tillväxt. Men redan i vår ska den betäcka ett femtontal kvigor.

- Med den här tjuren kommer jag via avel att öka antalet kor från 100 till 130. Eftersom det är brist på livdjur så behöver man få fram egna djur, säger Svante Gustavsson.

Projekt Romeo räknar med att inom kort ha delat ut ett 40-tal tjurar. Steg för steg bidrar tjurarna till att öka den svenska nötköttsproduktionen för att svara upp mot marknadens efterfrågan.

Välkommen!

När
den 23 februari 2017, kl 15

Var
Svante Gustavsson, Bänatorp Gård i Vårgårda, www.svantebonde.se

Hur
Invigning av Romeo på Bänatorp Gård. Sofia Karlsson, regionordförande LRF Västra Götaland, Jan Forssell, ordförande SNP och Henrik Bona, franchisetagare McDonald’s Vårgårda finns på plats för att prata om marknadens efterfrågan av mer svenskt nötkött och hur tjurarna ska bidra.

Projekt Romeo ska under tre års tid dela ut totalt 100 tjurar till företag som växlar upp sin produktion. Den som utökar sin besättning med minst 20 dikor kan få en tjur sponsrad med maximalt 25 000 kronor exklusive moms. Projektet är ett samarbete mellan Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter och McDonald’s.