Valberedningens förslag till ny förbundsordförande är Palle Borgström, från Kilanda i Göteborg. Media får möjlighet att intervjua Palle Borgström i samband med valet. Med på stämman är även Phil Hogan, EUs kommissionär med ansvar för jordbrukspolitik och landsbygdsutveckling.

Förutom de sedvanliga stämmoförhandlingarna genomförs val till förbundsstyrelsen och val till ny ordförande. Utmärkelserna Årets Spjutspetsföretag, Årets Lokalavdelning samt LRFS guldnål offentliggörs samtidig.

Media välkomnas att delta under stämman.

Ackreditering: Görs på lrf.se/stamma2017. Vid behov ordnar media med egen logi.
Plats: Sånga-Säby Hotell&Konferens, Ekerö
Dag: Tisdag den 30 maj och onsdag den 31 maj

Hålltider från programmet:

Tisdag den 30 maj

11.30 Stämman öppnas
11.30 Inledningstal av LRFs förbundsordförande Helena Jonsson
12.00 Årets Lokalavdelning utses
12.20 Lunch
13.20 Anförande av LRFs VD Anders Källström
14.15 cirka Val av ny styrelse
14.30 cirka Val av ny riksförbundsordförande
15.30 cirka pressträff med den nye riksförbundsordföranden
16.30 anförande av Phil Hogan, EUs kommissionär med ansvar för jordbrukspolitik och landsbygdsutveckling
17.30 cirka möjlighet att träffa Phil Hogan
17.30 stämman ajourneras
19.00 Stämmomiddag

Onsdag 31 maj

08.30 Stämmoförhandlingarna återupptas
11.50 Prisutdelning Årets Spjutspetsföretag
12.00 Lunch
13.00 Stämmoförhandlingar
15.30 LRFs Guldnål delas ut
16.00 Stämman avslutas

Alla tider är ungefärliga.

LRFs riksförbundsstämma går även att följa via webbsändning på lrf.se

OBS: Eventuell avanmälan ska ske senast den 29 maj kl. 15.00, i annat fall debiteras stämmoavgift (avser luncher, stämmomiddag samt annan förtäring i pressrummet).

För mera information om programmet, gå in på lrf.se/stamma2017 eller kontakta LRFs presstjänst, 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.