Den digitala portalen, Gårdarna i Värmland, startade för några år sedan, och samlar idag ett femtontal gårdar och producenter i en gemensam gårdsbutik på nätet. Gårdsbutiken säljer direkt till konsumenter och kunder, och gör det möjligt för gårdarna att på ett enkelt sätt nå ut till kunder. Fokus är framförallt på mat, men gårdarna säljer också turistupplevelser och hantverk. I den digitala gårdsbutiken kan besökarna alltså köpa allt från köttlådor och grönsaker till lammskinnstofflor.

– Kikki har på ett bra sätt använt de digitala möjligheterna för att skapa ett mervärde för flera lokala gårdar, och underlättar både för dem och för konsumenterna. Vi vet att konsumenter är väldigt intresserade av närproducerad mat, och genom en digital gårdsbutik så kan konsumenterna på ett enkelt sätt ta del av de lokala gårdarnas produkter, säger Sven-Erik Hammar, ordförande i juryn och i LRFs Jämställdhetsakademi

Kikki Ahlstedt Karlsson är 54 år och äger tillsammans med sin man Ruds Gård och Jonstorp gård i Värmland. På gårdarna driver de också lammproduktion, skogsverksamhet, träförädling och uthyrning.

– Att få bli Sveriges nominering till det europeiska innovationspriset är otroligt ärofyllt! Min stora mission med portalen är att förmedla långsiktiga relationer mellan gårdarna och kunderna. Jag vill att våra kunder på ett enkelt sätt kan köpa våra produkter och tjänster och samtidigt känna både förtroende och trygghet. Vi har så otroligt mycket att erbjuda och vi ser att mat, hantverk och upplevelser går hand i hand, säger Kikki Ahlstedt Karlsson

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, arbetar med att lyfta kvinnor som entreprenörer och företagare inom det gröna näringslivet på flera sätt, bland annat genom Jämställdhetsakademin.
Den europeiska bondeorganisationen Copa vill också sätta ljuset på den viktiga roll som kvinnor har inom i det gröna näringslivet och visa på att det ofta är kvinnor som är innovatörer i branschen Därför har Copa utlyst en innovationstävling för kvinnor inom de gröna näringarna.

En svensk jury har utsett Kikki Ahlstedt Karlsson till att bli Sveriges och LRFs nominering innovationspriset.

LRF ska nu skicka in sin nominering till den europeiska bondeorganisationen Copa. Det europeiska priset kommer att delas ut av Copa under hösten 2018 i en internationell ceremoni.

Kontaktperson: Petra Pilawa, LRFs Jämställdhetsakademi, 076-812 28 48