– Järva Trädvårdscenter är verkligen en förebild för branschen! De har god lönsamhet, ett tydligt marknadstänk och verkar i en spännande bransch. Syftet med priset Årets Hästföretagare är att lyfta fram goda exempel på framgångsrika hästföretagare som också är bra förebilder och kan inspirera andra, säger Erica Lindberg, verksamhetsledare för LRF Häst och ansvarig för utmärkelsen Årets Hästföretagare.

Järva Trädvårdscenter startades 2012 i Åkersberga och har sedan dess vuxit stadigt.

Idag har företaget fyra hästar i arbete, två heltidsanställda och flera timanställda vid behov under högsäsong. Samtliga arbetar med att utföra naturvårdsinsatser i tätortsnära områden.

Tack vare en genomtänkt affärsplan och en aktiv marknadsbearbetning har företaget snabbt nått en sund lönsamhet och fortsätter att växa – året om.

– Det är en stor ära att få motta priset Årets Hästföretagare och vi ser fram emot att få komma till Göteborg och berätta om hur vi byggt upp företaget. Priset betyder mycket för hela branschen som jobbar med hästentreprenad, inte bara för oss, säger Annelie Sjödin.

Juryns motiveringen till utmärkelsen Årets Hästföretagare 2018:

Gedigen hästkunskap, helhjärtat engagemang och nytänkande entreprenörskap kännetecknar Årets Hästföretagare som på kort tid utvecklat nya tjänster i samverkan med kunder och med gott resultat. Företaget är ett utmärkt exempel på när traditionell hållbarhet på ett innovativt sätt appliceras i en otraditionell miljö. Verksamheten förverkligar en affärsidé som innebär att erbjuda landsbygdsnära entreprenörstjänster med naturvård i fokus i tätortsmiljöer.

Fakta Årets Hästföretagare

Utmärkelsen Årets Hästföretagare har utsetts via nomineringar från Hästdelegationens ledamöter. En jury av representanter från LRF Häst, HNS, LRF Konsult och Hästnäringens Riksanläggningar har utsett Järva Trädvårdscenter som tilldelas ett utbildningsstipendium värt 25 000 kr.

www.jarvatradvard.se

jarvatradvard@gmail.com