Jan Ehrensvärd, 52, äger och driver Tosterups gård på Österlen i Skåne där han bland annat odlar spannmål, oljeväxter och sockerbetor samt driver en stor äppelodling för must och cider. Han valdes in i LRFs riksförbundsstyrelse 2016. Förra året utsågs Jan Ehrensvärd till ordförande i LRF Växtodling. Han bibehåller båda uppdragen fram till LRFs riksförbundsstämma i maj.

Varför lämnar du LRF?

– Jag fick ett erbjudande och insåg att tiden inte skulle räcka till för båda uppdragen. Det ska bli väldigt kul att få vara en del av Lantmännens team som utan tvekan lyckats väl de senaste åren.  Som jordbrukare så är jag väldigt mån om att vi ska öka lönsamheten på gårdsnivå och jag delar Lantmännens vision. En extra spännande dimension i uppdraget är Lantmännens internationella affär och förädling, säger Jan Ehrensvärd.

Vad är du mest nöjd med under din tid i LRFs styrelse?

– Det jag har engagerat mig mest i är strategin för vår investeringsverksamhet samt att än mer förstärka fokuset på att vi ska bli en riktigt bra och tydlig företagarorganisation. Sedan hoppas jag att mitt arbete med mineralfrågan har fått politiker och myndigheter att förstå att ska det någonsin bli någon gruvverksamhet i Sverige så måste man börja behandla markägarna med respekt och förändra den självdestruktiva lagstiftning som finns idag.

Lantmännen ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har cirka 10 000 anställda och verksamheter i ett 20-tal länder. Omsättningen ligger på 50 miljarder kronor på årsbasis.

För mera information, kontakta LRF pressavdelning, 010-184 40 70, eller Jan Ehrensvärd, 070-930 72 86