Om spelet bakom kulisserna, striderna med jordbruks- och landsbygdsministrarna, de tuffa förhandlingarna om jordbrukspriserna, hur LRF genom dåvarande förbundsordföranden Bo Dockered blev avgörande för att Sverige efter stor vånda anslöt sig till EU 1995 och de heta diskussionerna inom kooperationen, berättas i den nya boken ”Med gemensamma krafter – en 50 årig framgångshistoria”.

– Historiska beslut, som var rätta när de fattades, måste varje ledare våga ompröva för att utveckla organisationen för framtiden. Möjligheterna är fler än hoten och allt fler ser oss idag som en del av lösningen istället för problemet på klimatfrågan. LRF går en spännande framtid till mötes, säger förbundsordförande Palle Borgström.

Den profilerade lantbruksjournalisten Kerstin Davidson är författare till boken som över 213 sidor beskriver de viktiga delar och milstolpar som passerats under LRFs fem första decennier. Det handlar om svensk nutidshistoria skriven på ett intressant och medryckande sätt för alla som är intresserade av politik och svensk livsmedels- samt skogsproduktion – både då och nu.

– Det är viktigt att skriva samtidshistorien medan nyckelpersonerna fortfarande kan berätta. Därför är det här i högsta grad en levande historiebok. Det här är för övrigt den första boken om LRF sedan 1977, så det är på tiden, säger Anders Källström, VD i LRF 2009-2019 och den som beställde boken om LRFs första 50 år.

Bilden: Stridbare förbundsordföranden Bo Dockered i en av otaliga bondeprotester för landsbygden. Här tillsammans med bland andra Thomas Wassberg och Marit Paulsen. Bild från den nya boken ”Med gemensamma krafter”.

Boken om LRFs moderna historia kan beställas via Landshopping: https://www.lrfmedia.se/varumarken/landshopping/