Ostarnas nya logotyper  godkändes och registrerades inom EU. De ägande och producerande mejeriföretagen har implementerat logotyperna på sina ostförpackningar och det syns tydligt ute i butikshyllan. Även handeln och större ostgrossister har godkänt att använda logotyperna enligt den fastställda varumärkesmanualen genom licensavtal.

I november genomfördes den första konsumentreklamaktiviteten för att stärka igenkänning och kunskap om ostarna och logotyperna. Reklamfilmer med budskap om ostarnas historik och att de alltid är gjorda på svensk mjölk visades i olika tv-kanaler samt deras web-tv.

Vidare har fyra referensbedömningar av ostarna genomförts. Ett arbete som är viktigt för att säkerställa att ostarna har rätt utseende och smak vid klassningsålder.

Under 2016 fortsätter arbetet med att stärka ostvarumärkenas juridiska skydd samt kunskapen om historik och att de alltid är gjorda på svensk mjölk. Året har inletts med att reklamfilmerna visats på tv igen. Kontinuitet över tid är viktigt för att öka kännedom.

Vid Ostfestivalen 19 – 21 februari fanns LRF på plats för att informera konsumenterna om Herrgård®, Grevé® och Präst®; svensk osthistoria gjord på svensk mjölk i Sverige.