Säg hej till dina frukostvanor!
Vad äter du till frukost? Det är nog troligtvis något av det här. En macka med pålägg, yoghurt, fil, ägg eller gröt. Det är nämligen dessa frukostvarianter som är vanligast i Sverige. Hur dina frukostvanor ser ut är ofta kopplade till om du är ung eller gammal. Tillhör du den äldre delen av befolkningen är sannolikheten större att du har ätit frukost än om du tillhör den yngre. I siffror ser det ut såhär: Äldre som äter frukost är 92 procent. Yngre som äter frukost är 71 procent (källa: Svenska Ägg 2016).

Härliga havre
De flesta har en relation till havregrynsgröten. Nyttig, billig och mättande har den ätits av generationer av svenskar. Förutom att det är ett klimatsmart livsmedel från Sveriges åkrar skyddar dessutom havren mot vissa sjukdomar. Snacka om superlivsmedel!

Varför är havre så bra? Jo, för att:

  • Havre håller dig mätt och sänker kolesterolet. Havregryn innehåller fibrer. De gör att du håller dig mätt och slipper småätande mellan måltiderna. Kolesterolnivåerna gynnas också av fiberhaltiga havregryn. De lösliga fibrerna i havregrynen hjälper till att minska kroppens upptag av det “dåliga” kolesterolet, som kan öka risken för hjärtinfarkt och stroke.
  • Havre är lätt att laga och variera. Gröt på havre är lätt att laga och busenkelt att variera. Ha i rivet äpple, russin, kanel eller toppa med nötter, kokos och färska bär. Prova dig fram och använd fantasin – allt passar till havre.
  • Havre är proteinrikt. I jämförelse med andra spannmål är havregryn rikt på protein. Grynen innehåller 13 gram protein per 100 gram. Därför är havre bra för dig när du tränar.
  • Havre är billigt, bra och gott. Havregryn gör både din kropp och plånbok glad. En portion kostar mindre än två kronor och ger kroppen många fördelar. Heja havre!

Havregrynsgröt med smak av morotskaka
Blanda 1 finriven morot, 1 dl havregryn, 2.5 dl mjölk/vegetabiliskt alternativ, 1 krm salt, 1 krm kanel, 1 krm malen kardemumma och 1 krm vaniljpulver i en kastrull och koka på medelvärme i 2-3 minuter. Servera med mjölk, kokosflarn, solroskärnor, linfrön och limezest.

Maten ska kännas bra i magen

Maten ska kännas bra i magen

Om fler väljer svenskt i butik, skolor och på restaurang, gör det skillnad för vilken mat och vilket Sverige vi får framåt. Maten ska kännas bra i magen.