Inom ramen för LRFs arbete med ”ostlyftet 2016” eller ”ostkampanjen” med bla, regionala butiksaktiviteter där mjölkbönder och LRFs personal demar och bjuder på smakprov av den goda svenska osten, tre-fyra regionala ostfestivaler och i ICA-samarbetet gör LRF i sommar även en extern kampanj om den goda svenska osten riktad till Sveriges konsumenter.

Genom att lyfta den svenska osten till flera målgrupper kan vi fortsatt ha fokus på mjölken och mjölkbönderna genom att upplysa om råvaran i svensk ost. LRF vill, utan pekpinnar, på ett lite roligt sätt berätta för konsumenterna att när de väljer en ost tillverkad på svensk mjölkråvara gör de gott både för mjölkbonden, för sig själva och för Sverige.

Under några veckor i sommar annonserar LRF därför en ostkampanj ombord på utvalda SJ-X2000/3000 linjer. Budskapet som ni ser i annonsen riktar sig till konsumenten/resenären, där och då, i situationen ombord på det tåg som bokstavligen susar igenom det svenska landskapet som brukas av Sveriges bönder. Resenären/konsumenten ser genom tågfönstret den produktion av fina råvaror som LRF vill att fler konsumenter ska upptäcka och köpa.

Under kampanjperioden beräknas omkring 9 miljoner resenärer se annonsen. En snittresa på någon av linjerna från/till Stockholm Göteborg, Malmö och Sundsvall tar ca 3 timmar så det finns gott om tid att läsa och ta in information om hur man som konsument kan göra ett riktigt bra val genom att välja svensk ost nästa gång man handlar.