PostNords införande av varannandagsutdelning av post i Sverige beräknas vara klar redan nästa år. I praktiken innebär det att posten delas ut måndag, onsdag och fredag ena veckan för att nästkommande vecka delas ut tisdag och torsdag.

- Vi får just nu in många frågor och även synpunkter kring att postutdelningen försämras runt om i Sverige. LRF har kritiserat utvecklingen och för dialog med flera olika parter för att hitta en lösning där företagare på landsbygden erbjuds en högre servicenivå. Men fram till dess har vi bett PostNord om ett underlag som ger svar på vanliga frågor om hur den nya leveransmodellen påverkar olika försändelser, exempelvis veterinärmedicinska prover, säger Cecilia Reje, näringspolitisk expert infrastruktur, LRF.

Post- och telestyrelsen, som är tillsynsmyndighet för PostNord, har godkänt införandet av varannandagsutdelning. Paketleveranser till ombud ska inte påverkas av den nya utdelningsmodellen, enligt PostNord.

Så här svarar PostNord på LRF-medlemmarnas vanligaste frågor

En veterinär var precis ute och tog prover på mina djur. Hur säkerställer vi att provet kommer fram till labbet inom 48 timmar?

Med vårt expressbrev nå du idag övernatt mellan många regioner, med spårbarhet och leveransgaranti.

I takt med att varannandagsutdelning rullas ut kommer PostNords flygnät att expandera och övernattbefordran mellan alla regioner blir möjlig när den nya utdelningsmodellen är fullt utrullad, något som förväntas ske senast under 2022.

Inom två dagar når man över hela landet redan idag, antingen med vanligt brev (utan garanti) eller med expressbrev (med garanti och spårbarhet).

För att breven ska kunna vara spårbara är inlämning hos ombud nödvändig.

Jag har beställt mindre reservdelar som kommer skickas i ett varubrev. Hur säkerställer jag att de kommer fram och delas ut så snabbt som möjligt?

Det är den som köper frakten av oss som väljer vilken tjänst som ska användas. I det här fallet har du ingått ett avtal med en säljare av en reservdel, som i sin tur köper frakten av oss.

Den som vill transportera en reservdel till dig kan välja tjänster som levereras snabbt. Exempel på dessa tjänster är Varubrev 1:a klass eller vårt expressbrev.

Det är tjänster som inte påverkas av PostNords varannandagsutdelning eller regeringens förslag om nytt kvalitetskrav för den vanliga posten.

I takt med vi implementerar vår nya modell för varannandagsutdelning runt om i landet kommer vi att utöka vårt flygnät, vilket i sin tur ger ännu bättre möjligheter för expressleverans och övernattbefordran.

I mina kontakter med PostNord så blev jag hänvisad till att skaffa en postbox för att få fortsatt daglig utdelning av post till mitt företag. Alla postboxar i min kommun ligger dock inne i tätorten och jag får köra över en mil. Hur kan PostNord lösa det?

Vi erbjuder postbox på många platser runt om i landet. Det är en tjänst som erbjuds på kommersiella grunder och det kan finnas andra postboxoperatörer som genom storkundsavtal med PostNord kan erbjuda postutdelning varje dag.

Varför inför ni varannandagsutdelning? Jag får lika mycket post som tidigare och till skillnad från många företag i tätort så har jag inga alternativ till PostNord.

Förklaringen är att en bra bit över hälften av all post har övergått till digital kommunikation sedan millennieskiftet. Bara under det senaste året är minskningen hela 12 %.

Eftersom PostNord inte får offentligt finansiellt stöd är intäkterna från portot det enda som finansierar hela vår finmaskiga infrastruktur.

Utdelningsledet är den största kostnaden vi har idag, och eftersom vi inom kort bara kommer ha brev att dela ut till vartannat hushåll är det naturligt att spara även här.

Notera att breven fortsatt kommer att levereras inom två dagar, som tidigare. Kravet på hur snabbt breven ska komma fram har alltså inte förändrats.

Hur påverkas lantbrevbärarservicen av varannandagsutdelning? Kommer jag fortfarande få mina paket utkörda?

Det blir ingen skillnad i själva servicenivån. Den enda skillnaden är att de vanliga breven kommer att delas ut varannan dag, precis som i för boende i tätort.

Du kommer även framöver kunna beställa utkörning av paket som annars hade gått till ombud, utan extra kostnad. Kan beställas 1-2 gånger per vecka beroende på avstånd till ordinarie färdväg och utförs på ordinarie slingor (varannan dag).

Med lantbrevbärarservice kommer du alltså även framöver att ha en bättre service än för de som får ta emot post i tätort.

Hur funkar paketboxar? Var finns dom? Kan man få paket utkörda från paketboxen till hemmet via lantbrevbäring?

Paketboxar rullas nu ut i bred skala. Vi avser att placera ut ytterligare 2 500 under de närmaste månaderna.

De fungerar dygnet runt med batteridrift och kan stå utomhus. Luckorna öppnas med öppnas med PostNordsappoch Bluetooth.

De flesta av dessa kommer att placeras i tätorter, men vi har även ett samarbete med Lifvs obemannade livsmedelsbutiker vilket gör att vi kan placera ut paketboxar i anslutning till deras butiker, och det finns paketboxar exempelvis i Veckholm, Vena, Grimsås och Ljustorp och många fler är på gång.

Vi ser att paketboxar på landsbygden kommer vara ett mycket bra sätt att enkelt förbättra tillgängligheten.

För att få paket till en paketbox måste man aktivt välja detta i e-butikens checkout. Vill man få paket hemkört via lantbrevbäringen ska man göra som man är van vid, som idag.

Jag har problem med vissa företagstjänster hos PostNord eftersom systemet inte kan särskilja mig från mitt enskilda företag. Hur kan PostNord lösa det?

För att verkligen gå till botten med problemet kan frågeställaren kontakta vår kundservice, men generellt sett ska det inte vara några problem så länge man registrerar ett konto som privatperson och ett som företag.

Om man registrerar ett aktiebolag eller en enskild firma spelar ingen roll, vad gäller vilka tjänster man kan använda sig av. Vi skiljer inte på vilken typ av företagsform som man använder sig av.

Inom kort kommer vi i vår portal lansera en möjlighet att byta mellan privatkundsläge och företagsläge. Vi tror att den möjligheten kommer att lösa de problem som frågeställaren har angett. Om det trots det inte skulle vara tillräckligt går det bra att kontakta vår kundservice så ska vi se till att problemen löses.