”Genom Från Sverige-märkningen samarbetar hela den svenska livsmedelsbranschen för att utveckla och stärka den svenska livsmedelsproduktionen. Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige har på kort tid gjort det enkelt för konsumenten att göra ett medvetet val.”

Så lyder delar av juryns motivering till utmärkelsen Livsmedelspriset 2022. Priset delades ut av nätverket Livsmedel i fokus under Livsmedelsdagarna i Tylösand den 8 september och är ett tecken på det breda samarbetet kring Från Sverige-märkningen och därmed för samtliga märkesanvändande företag och Svenskmärknings ägare.

— Att den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige vinner Livsmedelspriset är ett stort erkännande. Den starka utvecklingen vi sett sedan starten hade inte varit möjlig utan våra engagerade ägare LRF,  Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Det är en vinst för det breda och djupa samarbetet i branschen kring svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. En vinst för alla de cirka 220 företag som jobbar aktivt med att ursprungsmärka sina produkter och för konsumenterna som får det allt enklare att hitta svenskproducerade varor, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning. 

Svenskmärkning, med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, vinner Livsmedelspriset 2022. Teamet från vänster: Lotta Hovhammar, Ulrika Ekström, Ulrika Norvell, Evelyn Berkeley.

Det är nätverket Livsmedel i fokus som sedan 1964 årligen delar ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

Åsa Odell, vice ordförande LRF, är ordförande i Svenskmärkning AB. Hon säger:

— Grattis och bra jobbat av Från Sverige som är vinnare av Livsmedelspriset 2022! Ett fantastiskt team, litet men naggande gott, som gör jobbet varje dag. Men också ett exempel på ett gott samarbete mellan tre ägare, LRF – Lantbrukarnas Riksförbund, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.

Från Sverige-veckorna rullar ut på nytt

Idag, måndag den 19 september, rullar dessutom Från Sverige-veckorna igång för att pågå i två veckor. Under perioden kommer ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige synas extra mycket ute på stan, i butiker, i t-banan i Stockholm, i annonser i print och digitalt på nätet. Det är tredje året veckorna arrangeras i samarbete med hela branschen.

Under Från Sverige-veckorna, 19 september till 2 oktober, syns ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige extra mycket i butikerna, på stan, i t-banan i Stockholm, i print och digitalt på nätet. 

Kampanjveckorna hålls för att påminna konsumenter om att titta efter ursprungsmärkningen som visar att råvaran, livsmedlet och växten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Varor som är laddade med svenska mervärden, ger säkra och trygga livsmedel och skapar jobb över hela landet.

12 000 Från Sverige-märkta råvaror

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige lanserades den 20 april 2016. Idag ursprungsmärker cirka 220 företag med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige och nära 12 000 råvaror, livsmedel och växter är godkända för märkningen.

Läs mer om Från Sverige-veckorna som pågår 19 september - 2 oktober.

Läs mer om utmärkelsen Livsmedelspriset 2022