Just nu pågår arbetet med att ta sig in på restauranger och han har i dagarna levererat sitt första djur till en av fin krogarna som ligger i Löfbergs Arena.

- Jag kom i kontakt med kocken som jobbar på den restaurangen då vi har barn på samma förskola och vi började prata. Han känner ju till min produktion och på den vägen är det, säger Henrik.

Kocken åkte ut till Henriks gård tidigare i höstas och var med ute i hagen och valde ut djuret som han ville ha. Djuret levererades sedan till Dahlbergs och sen vidare till Kils slakteri för styckning.

- Detta är verkligen jätteroligt och jag hoppas ju naturligtvis att Löfbergs arena tänker svenskt och värmländskt kring den mat de serverar på arenan, men detta är ett första steg säger Henrik.

Att det blev köttdjur på Henriks gård är ingen slump

- Detta är ju främst gräsmarker och det vi håller på med här är ju att förädla gräs. Vi har ju mycket eko här i Värmland och jag kör ju också det, främst för att skillnaden inte är jättestor när det kommer till köttdjursproduktionen. Vi har också valt att bygga ett stort rationellt stall för vinterdriften, säger Henrik.

Stallet är byggt i omgångar, den första delen 2008 och den andra 2015.

- Just nu håller vi på att jobba med att trimma in verksamheten så den blir rationell och vi kommer nog hålla oss kring 200 koplatser och 200 ungdjursplatser, däremot tittar vi på hur vi kan förbättra marken och vi planerar för att täckdika 20 hektar.

Henrik tänker hållbarhet i alla led, företaget har jobbat mycket med Lean Lantbruk som en del i sitt hållbarhetsarbete men han funderar också kring en del andra lösningar. Bland annat har han byggt upp sin ensilagehantering på ett sätt som fungerar för gården.

- Vi pressar balarna precis som vanligt men sedan kör vi hem dem på en gång och plastar alla som en enda lång korv, på detta sparar vi 50-60 procent av all plast. Men detta kräver ju naturligtvis att gården har det som krävs för att kunna hantera sin ensilageskörd på detta sätt. Vi har ju egen press och plastar själva och ibland får vi ju finna oss i att inte pressa fler balar fast vädret är bra säger Henrik.

Henrik och hans företag skulle vilja jobba mer med att ta fram premiumprodukter till restaurangsegmentet. Men det handlar mycket om att lära sig marknaden, och veta vad kunden efterfrågar, avslutar Henrik.

Clara Hyltbäck
Kommunikatör LRF Västra Sverige, clara.hyltback@lrf.se