– Vi installerade solceller på taken på våra gamla grisstallar, säger Bror.

Paret satsade och lyckades få bidrag för sin anläggning sommaren 2018. De tog då in ett antal offerter från olika företag och solcellsanläggningen stod klar i september, samma år.

– Vi meddelade Vattenfall att vår anläggning var klar för produktion och försäljning av el. De gav klartecken att köra i gång efter att de varit här och installerat en mätare för in- och utgående ström, detta gjorde att de kunde se vad vi förbrukade, men också producerade här på gården, säger Bror.

När paret installerade sin anläggning byggde de för så mycket kapacitet som det bara gick och de säkrade upp till 63 ampere, men fortfarande så att de räknades som mikroproducenter.

– Tiden rullade på men någon sänkning på elräkningen såg vi aldrig, säger Bror, som tog kontakt med Vattenfall. De svarade att det skulle ske en avstämning en gång om året och det argumentet tyckte Bror och Gun-Britt lät vettigt så de lät tiden gå.

Bollades runt

Men när ett år hade gått och Vattenfall fortfarande inte hade justerat räkningarna kontaktade Bror företaget igen.

– Jag blev bollad mellan olika handläggare och ingen kunde svara på mina frågor men de gav ett löfte om att försäljningen av överskottsel skulle gå till Vattenfall. Till slut kom svaret från Vattenfall och de svarade att eftersom han inte tecknat avtal och anmält till dem att han ville sälja sin ström till just Vattenfall så kunde de inte betala honom för hans produktion. De sa också att han var fri att välja vilket energibolag han ville leverera sin ström till.

Levererat gratis ström i ett år

– Jag tycker det är märkligt för de har tagit emot min ström och jag har varit kund hos Vattenfall i 20 år, här har jag levererat ström gratis till dem under ett års tid, cirka 40 000 kilowattimmar och det är ju så lätt för dem att göra en avstämning, de vet ju vad jag producerar och vad jag konsumerar.

Efter ett antal samtal med Vattenfall gick företaget med på att Bror skulle kunna få betalt för tre månader, september, oktober och november 2019 men några pengar såg han inte till. Vattenfall hade annullerat beslutet.

"Bedrägeri"

– Jag har levererat gratis ström till dem under ett års tid och uppenbarligen har ju den strömmen tagit vägen någonstans och använts. Det tycker jag att de borde betala för, säger Bror.

Han uppmanar nu alla som funderar på att sätta upp solceller att verkligen läsa på och ta hjälp så det blir rätt.

– Vattenfall har gett vilseledande information om att muntligt avtal gäller med det gör det inte. Jag har producerat 40 000 kilowattimmar till Vattenfall men inte fått betalt för det, det anser jag vara bedrägeri, säger Bror. Bror har nu bytt bolag och efter att han gjort det har flera kundtjänstmedarbetare på Vattenfall hört av sig till honom och beklagat det som hänt.

Clara Hyltbäck
Kommunikatör LRF Västra Sverige, clara.hyltback@lrf.se