Vad betyder uppgifterna på medlemsfakturan?
Ideell avgift:
Alla medlemmar (huvudmedlem och familjemedlem) betalar en ideell avgift.
Fast serviceavgift: Den fasta serviceavgiften är enhetlig för samtliga huvudmedlemmar. För medlemmar som äger och/eller brukar areal och/eller bedriver företag med bas i det gröna näringslivet tillkommer moms.
Rörlig serviceavgift, åker: Baseras på brukad ha åkermark.
Rörlig serviceavgift, skog: Baseras på produktiv ha skogsmark.
Rörlig omsättningsavgift: Omsättning från verksamhet inom det gröna näringslivet exklusive skogsavverkning.

Alla delar ingår i den totala medlemsavgiften och anledningen till att det är uppdelat har sin förklaring i skattelagstiftningen för att du som bedriver verksamhet ska kunna göra avdrag för serviceavgiften i din deklaration. Har du flera företag inom det gröna näringslivet ska den totala arealen och den totala omsättningen räknas med i din medlemsavgift.

Ingår det någon försäkring i medlemsavgiften?
Ja, det ingår en baslivförsäkring om man gick med före 70 års ålder och om man varit medlem i mer än fem år och inte haft något uppehåll i sin betalning. Värdet på baslivförsäkringen är 50 000 kronor upp till 65 års ålder, därefter 10 000 kronor så länge man är medlem, oavsett ålder.

Jag har försäkringar i Säker Person-paketet hos Länsförsäkringar. Har jag rabatt som LRF-medlem?
Säker Person-paketet består av personförsäkringar och som LRF-medlem har du 10 procents rabatt på dem.

Kan jag dela upp betalningen?
Ja, du kan välja att betala via autogiro. Det innebär att LRF drar avgiften från ditt bankkonto.

Du bestämmer själv hur du delar upp avgiften: månadsvis, kvartalsvis, per halvår eller helår. Då slipper du hantera dina fakturor manuellt, du riskerar inte att missa din betalning och dina fakturor betalas även om du är bortrest. Tjänsten är kostnadsfri, ingen aviavgift.  Anmälan till autogiro gör du via din Internetbank.

Kan jag betala med e-faktura via min Internetbank?
Ja, du kan också betala via e-faktura, då får du avin från LRF direkt till din Internetbank. Det är kostnadsfritt, ingen aviavgift. Anmäler du dig för e-faktura kommer det fungera fr o m nästa årsavisering 2019 om du tillhör dem som betalar vid årets utgång.
Du loggar in på din Internetbank och söker på LRF när du ska ange företag. För avier som gäller din medlemsavgift i LRF, välj LRF Medlemsavgifter.  Observera att det är avimottagaren som kan anmäla sig till e-faktura.


Varför finns det ingen betalningstalong på avin?

De flesta medlemmar betalar med sitt OCR-nummer direkt via banken på webben.
Längst upp till höger på avin ser du belopp att betala, bankgironummer och OCR-nummer som du använder dig av vid betalning. Önskar du en talong skickar vi en sådan till dig.

Är det en höjning av avgiften inför år 2018?
Medlemsavgiften har varit oförändrad sedan 2015. Nu höjs den med 1,56 % vilket bland annat innebär att den ideella avgiften är 270 kr istället för 260 kr och den fasta serviceavgiften 1385 kr istället för 1365 kr. Höjningen motsvarar prisbasbeloppet för året, alltså en uppräkning för inflation och andra generella kostnadshöjningar i samhället.

Hur ändrar jag mina uppgifter?
Du kan meddela ändring genom att

Hur anmäler jag en ny medlem?
Fyll i ansökan på www.lrf.se/blimedlem. Eller så kontaktar du oss på LRF Medlemsservice
0771-18 08 11, medlemsservice@lrf.se

Om du vet någon som kan bli medlem skickar du ett SMS på 0730-12 14 09 till LRFs tipsarnummer med personens namn och telefonnummer så ringer vi upp.

Obs! Huvudmedlemmen ansvarar själv för att kontrollera att den totala avgiften på medlemsavin överensstämmer med verkligheten gällande areal, omsättning och familjemedlemmar.