LRF Dalarna synliggjorde regionalt arbete
Dalarna Kommungrupperna i Dalarna valde under LRFs satsning ”vecka 47” att möta kommunpolitiker och tjänstemän digitalt för att prata om framtidens utmaningar och möjligheter för en ökad produktion och lönsam hållbarhet inom den gröna näringen.
– Med satsningen ”vecka 47” ville vi visa vad Dalarnas bönder kan bidra med inför omställningen till ett hållbart samhälle, säger Pirjo Gustafsson, verksamhetutvecklare på LRF-kontoret i Dalarna och Gävleborg
Genom ”vecka 47” siktade LRF Dalarna på att träffa flertalet kommunpolitiker och tjänstemän I Dalarna för att berätta om hur jord- och skogsbruket idag arbetar för en ökad hållbarhet.
– Vi ville också erbjuda den breda erfarenhet och djupa kompetens som våra medlemmar och vår organisation besitter inom jord, skog, djur och trädgård.
I Dalarna erbjöds kommungrupperna att - tillsammans med arbetsgruppen för Dalarnas livsmedelsstrategi - göra en så kallad kommunturné inom ramen för ”vecka 47”. I syfte att föra dialog med kommunerna om livsmedelproduktionen på regional och lokal nivå med fokus på ökad produktion för en hållbar framtid. Dessa möten hölls för kommunpolitiker och tjänstemän i Falun, Leksand, Hedemora och Säter. I Leksand deltog totalt 13 personer.
– Utifrån en nyligen framtagen rapport presenterade vi hur livsmedelkedjan ser ut i regionalt och andelen lokalproducerade livsmedel i förhållande till konsumtionen på regional och lokal nivå. Vi diskuterade gemensamt utmaningar och möjligheter, så som offentlig upphandling och jordbruksmark, berättar Stina Ernstsson som är en del i det regionala livsmedelsstrategiarbetet och verksamhetsutvecklare på LRF-kontoret i Dalarna och Gävleborg.
Mötet där resulterade i en vilja att förbättra förutsättningarna för livsmedelsföretagandet i kommunen och att fortsatt ha en dialog.
LRF Ungdomen i Dalarna valde att lyfta frågan om produktion och vad de levererar till konsumenterna i länet genom en film som publicerades på sociala medier. Filmen fick stor spridning och en enorm genomslagskraft. Under veckan delades den nära 100 gånger och nådde drygt 20 000 personer.