Vinnaren överraskades glatt med tårta, diplom och blommor. Anledningen till att ICA Nära Forsa utsågs var bland annat att de har ett nära samarbete med flera lokala matproducenter och stöttar försäljningen av dessa genom skyltning och information i butik och på sociala medier.  

I butiken fungerarar ägaren, Rickard Nyberg som en mentor för de lokala matproducenterna i hur de exponerar sina produkter samtidigt hjälper han dem med att nå ut till andra butiker i närområdetså att de ska få större kundkrets.  

Del av motiveringen löd: “Personalen i butiken alltid är tillmötesgående och de lyssnar på önskemål från konsumenter. ICA Nära Forsa är en självklar knutpunkt i byn där man känner sig välkommen ung som gammal.”  

LRF Ungdomen Gävleborg ville med hjälp av tävlingen lyfta fram goda exempel på butiker i länet som ligger i framkant med att jobba för en hållbar utveckling. Men tanken var också att göra det lättare för konsumenter att välja lokala produkter i sin kundkorg och välja bra svenska råvaror 

Tävlingen inleddes i september och det var öppet för alla – konsumenter och butiksägare - att skicka in nomineringar med motivering. Den slutliga vinnaren utsågs av juryn som bestod av: Per Bill, Landshövding i Gävleborg, Annika Sahlin, styrelseledamot LRF Gävleborg, Lisa Valleräng, LRF Ungdomen Gävleborg och Johanna Hildingsson, Forsa gårdsmejeri. 

 

Vilka var kriterierna för att delta?  

Butiker bedömdes utefter:  

- Närvaro av lokala produkter.  

- Placering, skyltning och exponering av lokalproducerade produkter.  

- Marknadsföring & kampanjer.  

- Extrapriser/vilka produkter det gäller.