Bonden i skolan-veckan byggde på en plattform där mellanstadieelever fick navigera sig runt på en digital bondgård som var uppbyggd i 3D. Där fick de ta del av spännande fakta, quiz, utmaningar och filmer med bönder i Mälardalen.

Motiveringen till priset löd:

"Bonden i Skolan-veckan har på ett kreativt och nyskapande sätt utforskat kopplingen mellan det digitala och det fysiska samt breddat definitionen av vad ett digitalt event kan vara. Genom att möjliggöra ett virtuellt besök på bondgården, samt via, uppdrag, utmaningar, spel, film, frågor, faktablad och olika quiz har vi lyckats driva ett kraftigt ökat engagemang hos de 6800 eleverna, samt bidragit till en ökad förståelse inom ämnet hos målgruppen."​​​​​​​

Med på galan var LRF Mälardalens Anna Lindgren och Helena Isaksson.

Klassiska frågan, hur känns det?
– Det känns fantastiskt roligt att vi blir uppmärksammade. Det är en bekräftelse på att vi lyckats riktigt bra med kombinationen av det digitala och det fysiska, det vill säga att vi trots pandemin lyckades skapa ett stort engagemang hos en stor andel elever runt om i regionen. Det känns roligt att ha varit med om en pilot som förhoppningsvis kan tas vidare på nationell nivå, säger Anna Lindgren, projektledare för Bonden i skolan-veckan.

Varför bestämde ni er för att satsa på det här konceptet?
– Förra året blev vi beviljade projektmedel för fysiska Bonden i skolan-gårdsbesök inom ramen för livsmedelsstrategin i våra tre län. Men på grund av pandemin fick vi tänka om och tänka nytt och det blev den digitala Bonden i skolan-veckan med virtuella gårdsbesök. Vi kunde på så sätt nå samma övergripande mål för projekten, alltså att elever och lärare i årskurs 4-6 får uppleva och lära mer om vårt jord- och skogsbruk samt därmed öka gröna näringarnas attraktionskraft, säger Helena Isaksson, regionansvarig för skolkontakten.

– ​​​​​​​Digitala gårdsbesök, i kombination med fysiska, bedömer vi är här för att stanna. De är hållbara och lättillgängliga samt inte lika resurskrävande som fysiska gårdsbesök, säger Helena.

LRF delar priset tillsammans med OneMotion och vVenues som hjälpt till att bygga plattformen och arrangera aktiviteten. Guldmedaljen, eller det Gyllene Hjulet, togs hem av Rädda Barnen och Tim Berglings Foundations kampanj "Insidan är svår att se".

Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar aktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Tävlingen, som är en kommunikationstävling, har funnits sedan 1998 och belönar projekt som visat på stor kreativ höjd och effektfullt genomslag.

Text: Johanna Hovnert