Allt började för ungefär tre år sedan då Linda Viljeros och hennes man drev en restaurang i Luleå där de byggde restaurangmenyerna efter tillgången på lokala råvaror, vilket visade sig vara en större utmaning än de trott.

– Det var inte enkelt att hitta lokala matproducenter i länet. När vi väl hittade dom så upptäckte vi att de hade svårigheter att etablera sina produkter på marknaden av olika skäl. På den tiden var REKO-ringarna inte så stora, ingen saluhall fanns i norr och webshoppar var både dyra och resurskrävande att utveckla. Många producenter producerade dessutom som en bisyssla och fick inte riktigt tiden att räcka till, berättar Linda Viljeros.

Restaurangparet började fundera på hur de skulle kunna hjälpa producenterna med försäljning, administration och ekonomi. Just då var det väldigt populärt att utveckla mobilapplikationer. I en mobilapp skulle flera producenter få plats med sina produkter och konsumenter i hela länet skulle få tillgång till appen via sin telefon. För att utveckla den tekniska biten fick de finansieringsstöd av bland annat region Norrbotten, Längmanska samt Almi fonden och appen Noah blev verklighet.


25 matproducenter och 1100 kunder har idag registrerat sig.

Ett säkert och kostnadsfritt koncept för producenten
För att matproducenterna ska kunna stanna på gården och fokusera på sin produktion samarbetar Noah med Svensk hemleverans AB och nyttjar redan befintligt logistiknät. Svensk hemleverans kör ut morgontidningen och under samma tur plockas de förbeställda produkterna upp på producenternas gårdar. Produkterna fraktas i frigolitlådor med kylklampar som håller de intakta enligt livsmedelverkets alla regler. Allt packas sedan ihop efter kundens beställning på Noahs kontor i stan för att slutligen köras ut till kund. I dagsläget har Noah totalt nio delägare, Linda Viljeros och Malin Winsa är två av dom och företagets hittills enda heltidsanställda.

– Under våren testkörde vi appen och från juni så bestämde vi oss för att köra i gång den officiellt. I samband med lanseringen gav vi flera lokala företag möjligheten att köpa matkassar med lokal mat som sommarpresent till anställda. På så vis synliggjorde vi Noah som varumärke på marknaden, berättar Malin Winsa.

Svensk hemleverans AB hämtar och leverar maten direkt till kundens dörr under ett redan befintligt logistiknät. 

Det är kostnadsfritt för producenterna att ansluta sig till Noah. Affärsmodellen bygger på att det läggs på en procentandel på försäljningspriset till kund. Producenter kan lägga upp produkter i appen beroende på tillgång, tid eller säsong. Vilket kan vara en fördel för många speciellt för exempelvis grönsaksodlare.

I dagsläget har Noah en grönsaksodlare som anslutit sig. Det är Koen Van Rulo som driver Vecnogård utanför Boden. Han säljer även förbokade grönsaklådor direkt från gården samt via den lokala REKO-ringen.

– Fördelen med Noah är att alla mina grönsaker är förbeställda och man undviker matsvinn och slipper ödsla tid och pengar i onödan. Digitala förbeställningar är framtiden om vi som samhälle ska minska på vårt klimatavtryck, menar Koen som upptäckt att hans försäljning ökat sedan han anslöt sig till Noah.

Grönsaksodlaren Koen Van Rulo, Vecnogård i Boden har ökat sin försäljning sedan han anslöt till Noah. Foto: privat

Lokal mat direkt hem till dörren
I nuläget kan endast kunder i Luleå och Bodens närområde få sina beställningar levererade till dörren. Bor man en bit utanför går det bra att hämta sina förbeställda varor på kontoret i Luleå. Fokus ligger på att Noah ska växa i Norrbotten, fungerar allt som det ska kommer konceptet expandera till andra län och idéer finns det gott om. Bland annat presentkortsförsäljning, webshop, produktpaketering i form av kassar med frukost-, vardags- och helgtema finns redan med på önskelistan.

– Under pandemin så har vi blivit mer medvetna om vad vi äter och att vi ska äta mer lokalt det gör att Noah är helt rätt i tiden. Det hade vart helt fantastiskt om vi hade kunnat hjälpa mindre producenter att helt försörja sig på sin produktion samt att få fler att börja producera och vidareförädla mat, säger Linda.

Nu kan konsumenter handla grönsaker, kött, mejeriprodukter och annan lokal mat direkt i mobilen. Foto: Elvira Lind