Axfood, Lidl och ICA har skruvat i sina strategier och öppnat upp för fler små och mellanstora livsmedelsföretag. Det finns flera skäl, vid sidan av Corona. Lokalproducerat är en stark trend med ökad efterfrågan bland konsumenter.

Kunden upplever färskare varor som inte ger lika stort klimatavtryck samtidigt som lokala företag och jobb gynnas. Konsumenten har också en känsla av att djuromsorgen är bättre och att jordbruket är mer hållbart i den nära omgivningen.

Kontrakt med Lidl
– Vår produktion är hantverksmässig. Varje flaska som lämnar bryggeriet lyfts ut för hand. Det känns också som att kunderna nu väljer det genuina och lokala framför multinationella varumärken, säger Casper Oldén, platschef på Hammars bryggeri.

Nyligen fick de kontrakt med Lidl och i ett slag 200 nya butikskontakter i hela Sverige. Samtidigt är en annan marknad för dem nästan helt död - hotell, restaurang och konferens. Förhoppningsvis vaknar den till liv igen när Covisd -19 har kunnat tämjas.

Drycker och mjöl
– Gensvaret har varit enormt. Även om påsken inte blev så bra, när familjefesterna uteblev, så har vi en större produktion och omsättning än någonsin. Närke, Östergötland och Mälardalen går riktigt bra. Nu är vi också på väg in i Stockholmsregionen, säger Casper.

På Orga Kvarn i Skärblacka är det goda tider. Kvarnen går för fullt liksom leveranserna. När butikshyllorna i handeln började gapa tomma och det blev mjölbrist hos de traditionella leverantörerna gick telefonen varm i Skärblacka.

Hitta nya marknader
– Det märktes, helt klart. Ökningen var enorm förra månaden och det håller i sig. De som normalt köpt bröd ska tydligen börja baka. Folk har ju också hamstrat och fyllt på där hemma. Men vi hoppas att de fortsätter använda mjöl, och kommer tillbaka till vårt sortiment, säger Rickard Nyman som är produktionsansvarig.

Han ser att bagerierna dragit ner, efter att ha tappat försäljning när hemkarantänen infördes. De senaste dagarna ser han ändå en ljusning. Beställningar från bagerier ökar nu stadigt igen. Han hoppas också att kunderna väljer att premiera de mindre och lokala producenterna.

Sug efter lokalproducerat
– Vi hör att det är ett jättesug efter lokalproducerat. Intresset är jättestort, vilket är skitkul. Frågan är bara vad de vill betala för. Det är ju en sak att säga det. Handeln kan ju inte bara ha oss för att det ser bra ut, de måste kunna betala. Men också matcha våra produkter i butik, säger Anders Norén, odlare i Stallarholmen.

Han satsar stort i år. Bland vitkål och rödkål hittar vi sju sorters sallad. Gurkor och tomat trängs med melonerna. Här finns också de svenska jordgubbar alla längtar efter.

Handeln söker leverantörer
De stora kedjorna har närmast panik nu när de ser att Spanien, Frankrike och Italien inte kommer kunna leverera frukt och grönt i samma omfattning som tidigare. En efterlysning på grönsaker har också gått ut till lantbrukare, odlare och grossister.

– Tror faktiskt att vi behöver bli fler som satsar på frukt och grönt. Det lönar sig inte att gå runt och gnälla. Vi måste våga satsa själva men också ställa krav. Vill handeln ha lokalproducerat får de kanske se över sina marginaler och hjälpa till med logistiken. Samtidigt får kunden också vara beredda att betala lite mer för kvalitén, säger Anders.

Lokalproducerad dryck, frukt och grönt, mjöl och bageri, stekost och mejeri, honung och charkprodukter är något handeln nu söker. De producenter som är intresserade av att, i olika omfattning, leverera till handeln kan kontakta LRFs regionkontor.

Lyssna på vår podcast