Lokalproducerade grönsaker har nog aldrig varit så mitt i prick som idag. I skuggan av Corona och Covid -19 har beredskap och självförsörjning hamnat i centrum. Lägg där till hälsotrenden, den ökande gruppen med vegetarianer i storstäder och jakten efter gröna proteiner.

Butiker öppnar upp
– Vi vill öka antalet lokala livsmedelsproducenter men också antalet artiklar. Därför har vi förenklat processen att bli leverantör till ICA. Vi erbjuder nu möjligheten att också få leverera till fler butiker och är öppna för en dialog med alla som är intresserade, säger Gisela Pinto, koordinator för arbetet med Lokala leverantörer inom ICA Sverige.

Hon vill gärna få kontakt med lokala livsmedelsproducenter inom frukt och grönt. Drycker, charkuteri, mjöl och bageri men också de som kan göra stekost och andra lokala mejeriprodukter är intressanta. Gisela uppmanar alla som har intresse att kontakta sin lokala handlare.

Starkt ökad efterfrågan

Även Axfood och Lidl har skruvat i sina strategier och öppnat upp för fler små och mellanstora livsmedelsföretag. De nappade på de mindre producenternas upprop som i ett slag såg sin stora marknad dö när konferensanläggningar, hotell och restauranger i ett slag bokade av sina beställningar.

Urban Kropp, vd på Örebro Trädgårdshall, märker också en starkt ökad efterfrågan.

Öppnar för investeringshjälp
– Absolut. Vi är på ständig jakt efter nya odlare. Nyligen fick vi tag i ett par här i länet som ställer om sin verksamhet. Butikerna vill ha lokalodlade tomater och grönsaker, helst romansallad. Sallad är hett nu, berättar Urban.

– Kunder och avsättning kan vi garantera från dag 1. Tillsammans kan vi göra nytta för samhället, ge dem möjlighet att äta godare och hälsosammare med frukt och grönt som bas. Det är både bra för människors hälsa och för ekosystemet. Så vi kan tänka oss att hjälpa till med de investeringar som krävs, säger Urban.

Lär mer om tre mellanstora företagare

Lyssna på vår podcast om närproducerat