I Örebro län, Södermanland, Mälardalen och Östergötland har ICA 14 Maxi-butiker. Starten var lovande. Skyltningen kom upp. Varorna tog plats i butikerna, på sociala medier och i direktreklamen.

När ICA Maxi så drog igång satsning på närproducerade livsmedel i butikerna under kampanjnamnet ”Det bästa från trakten” slog butikerna rekord. Månad efter månad.

Så kom Corona och Covid -19.

Vill se ökat intresse
– Butikerna har tappat fokus. De har inte riktigt orkat med. Information och skyltning har försvunnit och inte ersatts. De har inte ägnat tillräckligt intresse åt detta segment, summerar Gisela Pinto, ansvarig för storsatsningen på lokalproducerat.

– När andra regioner lyckas hålla volymerna för lokalproducerat och dessutom vuxit med 20 procent inom segmentet och fångat kundernas intresse för lokalproducerat så har våra butiker tappat fokus. Det duger inte, anser Pinto.

Annat fokus till jul
Hon räknar med helt andra takter inför julförsäljningen. De ska lyfta fram produkter från lokala producenter och skylta upp dem stort, vässa butikskommunikationen men också göra detta i utskick och på sociala medier. ”Det bästa från trakten” ska få en central plats i butiken.

Samtidigt söker ICA Maxi-butikerna efter fler regionala producenter inom frukt och grönt, mejeri och ost men också köttdetaljer och dryck. Här hoppas ansvariga i butikerna att kunna knyta nya kontakter med lokala producenter eftersom de vill kunna möta kundernas efterfrågan.

ICAs försäljning ökar nämligen i pandemins spår, mest inom Maxi-butikerna där försäljningsökningen var 12,6 procent under oktober månad jämfört med samma månad i fjol. Butikerna i området har vardera en årlig omsättning från ca 325 miljoner kronor upp till mer än det dubbla i de större städerna, enligt Fri Köpenskap.

Lyssna gärna på LRFs poddar: Var hittar jag närodlat i butiken?