Bästa butik hittills är ICA Maxi Norrköping. Enligt livsmedelsjättens projektledare Gisela Pinto är de ett föredöme.

– Verkligen roligt att få höra. Det stärker oss verkligen att ta ytterligare steg, säger marknadschef Marcus Odin Johansson och tillägger:

– Vi har gett lokala leverantörer bra säljplatser och förutsättningar att synas i butiken. Vi trycker fram dem, för att främja försäljningen. De har också svarat upp på ett bra sätt med olika aktiviteter i butiken

Även om det är ett nytt grepp att öppna upp för nya leverantörer tycker han att det varit lättjobbat.

– Man måste brinna för det själv. Tycka det är roligt och spännande. Det kanske inte blir den bästa vinstaffären. Men man får se till helheten och se förbi det där med kronor och ören, summerar Marcus och tillägger:

– Mitt råd är att rikta in sig på en handfull leverantörer. Stötta dem så mycket ni kan. Hitta ett bra flöde in till butik. Vi får kanske hjälpa till med samordning när vi kan ha andra bilar i närområdet. Då får vi upp leveranssäkerheten och många gånger en uthållighet som kunden gärna vill ha.

Ett halvår har snart passerat av det treårsprojekt som ICA Maxi-gruppen i region mitt dragit igång. Här finns 14 butiker i Västmanlands, Örebro län, Södermanland och Östergötland. Det är ett starkt gensvar från kunderna, väl i nivå med siffrorna från västra Götaland och Småland.

Sedan starten i mitten av mars har butiksgruppen ökat försäljningen med 16 procent för lokalproducerat inom ramen för ”Härifrån trakten, med smaker från gårdar och producenter nära dig”. Augustisiffrorna snäppar upp till 21 procent och trenden verkar vara stark.

– Vi har stor efterfrågan på frukt och grönt i butikerna. Men här saknar vi tyvärr en del leverantörer. Kött från lokala producenter som klarar en relativt bra kvalité- och prisnivån har gått bra. Vi fortsätter och utvecklar konceptet och söker fler lokala producenter, säger Gisela Pinto.

Lokalproducerat verkar ha kommit för att stanna. Handlarna har tagit emot leveranser från trakten och flyttat undan det importerade när det finns lokalproducerat. Nu påbörjas också planeringen för nästa år där butikscheferna funderar över vilka sortimentgrupper och producenter de ska satsa på.

– Kul att vi kommit så här långt med små medel. Nyckeln verkar ha varit kraftfull kommunikation och exponering. Vi vill gärna ha dialog med fler producenter, här har respektive butikschef bäst överblick, säger Gisela.