YouTube-formatet ”The Green Challenge” har premiär den 10 oktober på Splay Sverige som är landets största kanal för branded series på YouTube.

Se första avsnittet här

I serien, som består av fyra avsnitt, får profilerna Carl Déman, Antonija Mandir, Amir Halim, Jennifer Andersson, Vanja Engström och Gordon Dewoon bege sig till Stiernhööksgymnasiet i Rättvik för att tävla om vem som är bäst på att jobba grönt, det vill säga inom jord-, skog- och djurnäringarna.

Lag Mandir består av Amir Halim, Jennifer Andersson och Antonija Mandir.

– Med The Green Challenge vill vi förmedla till 13-25-åringar att ett grönt yrkesval är roligt, ger frihet och en skön livsstil samt att det gröna näringslivet är nyckeln till framtidens hållbara samhälle, säger Pernilla Åkerström-Frid, som är projektledare för Jobba Grönt.

"Underhållning skapar engagemang"

– Ett varumärke som vill nå unga människor 2019 måste ha en Youtube-närvaro. Det är fantastiskt att samarbeta med LRF och Gröna Arbetsgivare som är lika övertygade som vi att det krävs underhållande innehåll för att engagera en ung målgrupp., säger Caroline Borelius, försäljningschef på Splay One.

Lag Game On består av Calle Deman, Vanja Engström och Gordon Dewoon.

Jobba Grönt är ett projekt som drivs gemensamt av Lantbrukarnas Riksförbund och Gröna Arbetsgivare.