- Vi är superglada att Lucas ville samarbeta med oss och känner att vi har fått till något riktigt bra! För att kunna nå utanför filterbubblan med närmast sörjande gäller det att man tar i. och det har vi gjort, säger Emilia Astrenius Widerström, ordförande i LRF Ungdomen, och programledare i serien.

Det genomgående temat i serien är tanken på om maten kan ta slut, och varje avsnitt fokuserar på en del i matcirkeln. Programmet börjar med att Lucas Simonsson gör en sketch där han fantiserar om hur livet blir om maten i affären tar slut. Detta leder till att han googlar ”kan maten ta slut”, och då dyker avataren Emilia upp och svarar på hans frågor samt låter honom och tittarna följa med till en gård som producerar mat.
- Vi har varit ute på fantastiska gårdar som drivs av fantastiska människor, och det känns så himla kul att få visa upp detta, säger Emilia.

De här filmerna skiljer sig i form och upplägg ganska rejält från de filmproduktioner som LRF brukar göra.
- Den här produktionen är skapad helt utefter det som vi uppfattat att målgruppen, de unga vill ha det, berättar Anna Ross, som är seriens producent, och fortsätter:
- Vi har under året pratat med massor av ungdomar över hela landet, och oavsett vem av dem vi pratat med så är det ett ämne som verkligen fångat deras intresse, och det är Sveriges låga självförsörjningsgrad. Dessutom har de varit helt eniga om att detta ska vara i youtube-format, gärna med inslag av humor och en influencer.

Premiär för de två första avsnitten är den 16 januari, och därefter publiceras en film i veckan.