Lidingöloppet tar ytterligare ett kliv i sin hållbarhetssatsning. Tillsammans med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkningen, ska de öka satsningen på hållbarhet, svenska råvaror och på att minska klimatavtrycket. Samarbetena innebär en ny långsiktig satsning på svenska smaker med mer svensk mat och dryck inför och under loppen.

– Tillsammans med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkning lyfter vi hållbarhets- och ursprungsfrågorna ännu högre på agendan. Bland annat genom att svenskmärka hela loppet. Det betyder också att vi breddar hela utbudet av svensk mat och dryck under TCS Lidingöloppshelgen, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

"LRF och Lidingöloppet har naturen som arena"

Samarbetena startar nu med planering av aktiviteter för året fram till Lidingöloppshelgen och med förberedelser för ett ännu mer hållbart Lidingölopp nästa år.

– Både LRF och TCS Lidingöloppet har naturen som arena. Motionärerna tränar och tävlar i den vackra svenska naturen, och våra medlemmar verkar i och av jorden och skogen. Genom samarbetet med TCS Lidingöloppet når vi en målgrupp som vi tror uppskattar att svenska bönder ligger i framkant vad gäller att producera god, näringsrik och hållbart framställd svensk mat, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.

För två år sedan valde cykelloppet Vätternrundan, som också ingår i en Svensk Klassiker, att välja närproducerad mat för att stärka sitt hållbarhetsarbete

Läs hela Lidingöloppets pressmeddelande här