För några veckor sedan var det ”Smaka på Värmland”. Mathantvetkare stod utspridda i hela Värmland och tog emot sina kunder, i sina gårdsbutiker eller i grannens gårdsbutik. Självklart fanns vi i LRF Värmland på plats och informerade om hållbarhet, både gällande maten, klimatet och skogen.

Samtalen blev många, men om vikten att äta svensk och lokalproducerad mat kanske det inte var rätt forum. De som besökte ”Smaka på Värmland” är redan gott och väl där i sin medvetenhet.

På reko-ringarna är det i princip samma konsumentgrupp, 50+, som är de som är klart överrepresenterade. De som i ur och skur kommer med sin återanvändbara påse och fyller den under reko-ringsutlämningen med lokala delikatesser för en eller två veckor framåt.

Men hallå där, vart är alla yngre medvetna människor som säger sig förstå värdet av svenskt och lokalproducerat? Förbluffande är det att vi inte lyckas nå denna konsumentgrupp på reko-ringen i en digital värld där hållbarhetsfrågor tar en allt större plats på agendan.

Kanske ter sig hållbarhet så olika för alla människor, begreppet hållbarhet är kanske för en del personer valet att handla sin mat lokalt på reko-ringen medan det för andra innebär något helt annat. Kanske att avstå från en den nyaste telefonen eller köpa dina kläder på sekond hand.

Huvudsaken bör ju vara att vi alla hjälps åt att göra någonting, stort som smått. Och vi som är i branschen får inte glömma bort att det vi gör varje dag är ett av världens mest hållbara lantbruk. Det behöver vi alla hjälpas åt att påminna alla vi möter om!

Kajsa Edbom
Styrelseledamot LRF Värmland, kajsa.edbom@gmail.com