Allt började med att Camilla Jonsson, som driver både Järvtjärns Utegrisar och Korvverkstan i Burträsk, blev kontaktad av Kalina Wallenberg, VD för Stiftsgården. Kalina som även driver ett café i byggnaden sökte någon som ville starta en gårdsbutik i nära anslutning till caféet. Ett erbjudande som Camilla inte kunde tacka nej till.

Men eftersom det är ett ganska stort projekt att starta igång en gårdsbutik och Camilla redan driver två företag tillsammans med sin man så behövde hon hjälp. Hon kontaktade då Hanna Hokkanen på Kågemarkens kaningård som nappade på idén direkt.

- Tillsammans har jag och Hanna nu byggt upp hela butiken tillsammans och i gentjänst får hon sälja sitt kaninkött i butiken utan att jag tar provision, säger Camilla.

Fler producenter har anslutit och börjat sälja sina produkter via Matverket mot provision. I provisionspriset ingår exponering i butik samt marknadsföring av produkterna. I dagsläget finns både bröd, honung, kryddor och potatis till försäljning i butiken.

- Vi säljer lokal mat från bygden, både från vår egen gård och vårt företag Korvverkstan samt Kågemarkens kaninkött. Men söker fler producenter som är intresserade och vi skulle gärna vilja ha en sylt- och marmeladproducent, berättar Camilla.

Namnet Matverket är inspirerat av ordet ”mathantverk” som är ett ganska överanvänt ord. ”Lokal mat på riktigt” som slogan blev därav ett viktigt komplement. I dagsläget har butiken öppet från torsdag till lördag, men om behovet och efterfrågan finns så kommer öppettiderna att utökas.