Nyss hemkommen från riksstämman med en massa intryck, många motioner med många åsikter, flera intressanta föredrag och stämmotal samt några trevliga måltider – det sistnämnda tänkte jag fokusera på nu.

I våra led pratar vi livsmedel, råvaror, självförsörjningsgrad, skördenivåer, tillväxt och klassning på djur, djurvälfärd, säkra livsmedel och klimatsmart mat - men allt för sällan om mat som mat. Det vi äter för att det är gott när vi är hungriga, mat som vi bjuder vänner och bekanta på för att skapa en trevlig stämning och en smakupplevelse.

Vi måste börja tänka på vad konsumenten vill ha. Konsumenten vill naturligtvis ha trygg, säker och klimatsmart mat men även en upplevelse.

Få sitter efter en middag och säger till värden att det var bra att vi fick en måltid utan antibiotikarester utan man berömmer smak och tillagning, till exempel det här var ovanligt söta tomater eller det här köttet smakade ovanligt mycket kött och grönsakerna var perfekt tillagade.

Jag menar inte att vi ska glömma det vi pratar om i dag utan även om att ta fram och berätta om produkter som konsumenten är beredd att betala för och även känna sig nöjd när hen betalat lite extra.

Ska vi öka intresset för våra produkter så måste vi prata om det konsumenten vill höra. För att citera Richard Tellström, måltidsforskare: En husmor/far gör inte den mat som hen tror är nyttigast eller mest hälsosam utan den mat som blir uppäten och man får beröm för.

Johan Stegard
Styrelseledamot LRF Västra Götaland, johan.stegard@gmail.com